آشنایی با تجهیزات نورپردازی استودیویی
فروردین۱۷

آشنایی با تجهیزات نورپردازی استودیویی

چرا از نورهای استودیویی استفاده می‌کنیم؟ برای استفاده از نورهای استودیویی دو دلیل مهم وجود دارد . نخست ، با افزایش حجم نور می‌توانید از دیافراگم‌های بسته تر استفاده کرده در نتیجه عمق میدان بیشتری بدست آورید . همچنین می‌توانید سرعت شاتر را افزایش داده در نتیجه احتمال تار شدن عکس بر اثر لرزش را به حداقل برسانید . دوم ، شما می‌توانید کنترل بهتری بر نور داشته و با ایجاد نور و سایه ‌های دلخواه به نتیجه مطلوب برسید . از موارد کاربرد نورپردازی استودیویی می‌ توان به عکسبرداری پرتره ، عکسبرداری از اشیاء کوچک( ماکرو ) و عکسبرداری از موارد چاپی مثل کتاب ، پوستر و غیره اشاره کرد . برخی از تجهیزات استودیویی خیمه نور برای غوطه ور نمودن اشیاء در نور نرم و یکنواخت از خیمه نور استفاده می‌شود . از این وسیله در عکسبرداری از اشیاء مرکب( دسته گل ) ، اشیاء  منعکس کننده نور( جواهرات ) و اشیاء شفاف(بلور و کریستال ) استفاده می‌شود . در این روش سوژه توسط نور تابیده شده از بیرون محاصره می‌شود در نتیجه نورپردازی بر روی سوژه بسیار نرم و یکنواخت خواهد بود . پروژکتورها هنگام استفاده از پروژکتورها جهت نورپردازی به رنگ نورها ( دمای کلوین ) آنها توجه داشته باشید . بهترین نتیجه با نورهای مشابه نور روز بدست می‌ آید. برای کاهش حرارت از لامپ‌های فلورسنت استفاده کنید .   رفلکتورها هنگام نورپردازی بر روی اشیاء کوچک سایه‌های تندی ایجاد می‌شود . با استفاده از رفلکتورها ( منعکس کننده‌ها )می‌توانید قسمتی از نور را مجدداً به قسمت‌های سایه دار سوژه بازگردانید . می‌توانید تقریباً از هر سطح منعکس کننده مثل مقوا ، پارچه یا فویل آلومینیوم بعنوان رفلکتور استفاده نمایید .با تغییر زاویه رفلکتور می‌ توانید اثر آن را بر روی نواحی سایه مشاهده کنید .   صفحات نور   Light Panel این صفحات منبع ایدآل نور هستند . اگر شیئی را بر روی این صفحه قرار داده و از بالا عکسبرداری نمایید ، نواحی اطراف سوژه کاملاً سفید خواهند بود . با قرار دادن یک صفحه نور بر روی لبه آن می‌توانید از آن بعنوان یک منبع نور کناری یا پس زمینه استفاده کنید. فلاش معمولاً در استودیوها از فلاش روی دوربین استفاده نمی‌شود اما نوعی فلاش بنام رینگ فلاش ( فلاش حلقوی ) وجود دارد که می‌توانید از آن برای عکسبرداری کلوزآپ بدون سایه مثل عکسبرداری پزشکی ، دندانپزشکی و . . . استفاده کنید . پس زمینه‌ها    Backgrounds پس زمینه‌ها از اهمیت زیادی در نورپردازی استودیویی برخوردارند . پس زمینه‌ها باید طوری انتخاب شوند که سوژه برجسته بنظر آید نه اینکه اصطلاحاً سوژه در پس زمینه حل شود . پس زمینه‌هایی با رنگ خاکستری بی دردسرترین پس زمینه‌ها هستند زیرا کمترین مشکلات...

ادامه مطلب
چگونه در چهار مرحله در عکاسی پیشرفت کنیم؟!
فروردین۱۷

چگونه در چهار مرحله در عکاسی پیشرفت کنیم؟!

مسیر پیشنهادی من ظاهراً به صورت مراحل مختلف است اما در عمل، گاه لازم است چندین مرحله را با یکدیگر طی کرد. مرحله اول: آشنایی با تکنیک عکاسی تکنیک صحیح عکاسی برای کسی که می‌خواهد در عکاسی پیشرفت کند، ضروری است. نباید آن را دست کم گرفت و یا از آن گذشت. مطمئن باشید کسی که تکنیک عکاسی را به‌خوبی می‌داند، ‌به‌تر و سریع‌تر پیشرفت خواهد کرد. ۱ : آشنایی دقیق با دوربین: روی کلمه «دقیق» تأکید دارم تا بگویم که باید دوربین مانند موم در دستان‌تان باشد. هم برای آن که بتوانید از آن برای تهیه عکس‌هایی که می‌ خواهید، استفاده کنید و هم برای آن که دوربین مانند یک عنصر مزاحم برای شما باعث عدم تمرکز نگردد. بعداً خواهم گفت که تمرکز، دیدن و تفکر، شرایط ضروری برای تهیه عکس خوب هستند و هیچ چیزی نباید مانع این مسیر گردد. دوربینی که حاوی دکمه‌ها و کنتر‌ل‌های مختلف است، برای کسی که با آن آشنایی ندارد، بیشتر یک عامل مزاحم خواهد بود تا وسیله‌ای برای تهیه عکس خوب.  دفترچه راهنمای دوربین‌تان را کاملاً و چند بار، از ابتدا تا انتها بخوانید و بر روی دوربین تمرین کنید. نکاتی را که به نظرتان مهم هستند، یادداشت کنید و  با مرور چندباره، به‌خاطر بسپارید. ۲: آشنایی با مفاهیم اولیه تکنیک عکاسی: شاتر، دیافراگم، ایزو، نورسنجی، فوکوس، فاصله کانونی، براکت، فرمتهای فایلی عکس و تمام مواردی که موقع عکاسی به آن‌ها نیاز دارید. این‌ها را باید یاد بگیرید و به صورت دقیق تمرین کنید و با کنترل‌های دوربین‌تان تطابق دهید. روش آموختن آنها، کتاب‌های عکاسی، مطالب آنلاین فارسی و انگلیسی و شرکت در کلاسهای عکاسی است. باز هم باید این آموختن دقیق باشد. باید بتوانید از حالات مختلف نورسنجی دوربین در شرایط خاص استفاده کنید و باید بتوانید عکس‌هایی بگیرید که مشکل تکنیکی نداشته باشند. ۳ : آشنایی با پروسس عکس: برای کسی که می‌خواهد در عکاسی پیشرفت کند، این مرحله نیز الزامی‌است. پروسس عکس نه به معنای عامیانه «دستکاری» که به معنای بهبود اطلاعات عکس و استخراج آن و تغییر این اطلاعات بر حسب هدفی است که اصلاً عکاس، عکس را برای آن تهیه کرده است. در این فرآیند می‌توان روشنایی و طیف تونال عکس را اصلاح کرد و آن را تغییر داد. می‌توان رنگ‌ها بهینه کرد و می‌توان جزییات عکس را تغییر داد. احتمالاً  شنیده‌اید که برخی می‌گویند عکس دوربین را نباید وارد نرم‌افزار کرد تا اصالتش از بین نرود. اینان در اساس  به‌علت عدم آشنایی با دوربین و فرآیند عکاسی دیجیتال چنین احکامی‌صادر می‌کنند. عکسی که از دوربین بیرون می‌آید قبلاً توسط پردازنده ضعیف دوربین و نرم‌افزار ساده آن، تغییر پیدا کرده است و اصلاً حاوی هیچ‌گونه اصالتی نیست! پروسس فایل با نرم‌افزارهای مختلفی صورت می‌گیرد که محصولات شرکت ادوبی...

ادامه مطلب
ده سال با فروش اشتراکی آنلاین عکس
اسفند۱۴

ده سال با فروش اشتراکی آنلاین عکس

نویسنده:لی تورنز ترجمه: امید متقیان فرد بیش از ده سال از آغاز فعالیت اولین آژانس خرید و فروش آنلاین عکس می‌گذرد. قصد داریم تا با نگاهی گذرا به شکل گیری تعدادی از پیشگامانی که طی یک دهه گذشته صنعت خرید و فروش آنلاین عکس را شکل و پرورش داده اند، بپردازیم. سال ۲۰۰۰- اشتراک گذاری عکس در اینترنت داستان مشهوری است. قسمت تلخ ماجرا مربوط می‌شود به مخالفت و مقاومت بنگاه‌های سنتی بازار عکس در برابر این موضوع، زمانی که “بروس لیوینگ استون” چند هزار از عکس‌های شخصی خود را به طور رایگان در اینترنت به اشتراک گذاشت. با ثبت آدرس اینترنتی با نام پیش پا افتاده – که البته الآن بسیار پرطرفدار شده – iStockphoto متولد شد. این پایگاه به سرعت مورد استقبال طراحانی که عکس‌های خود را منتشر می‌کردند قرار گرفت، و به یک مرکز پر رونق و شکوفا تبدیل گشت. سال ۲۰۰۱- شکل گیری بازار فروش عکس سرمایه گذاری ده هزار دلاری گروه، بروس را ناگزیر به پذیرش تغییر خط مشی خود کرد. او پس از مشورت با گروه و همکاران خود تصمیم گرفت تا نرخ مشخصی را برای دانلود هر فایل در نظر بگیرد. به این ترتیب مدل تجاری فروش عکس متولد شد. ۲۰۰۲-۲۰۰۳ یک کسب و کار واقعی iStockphoto در عرصه تجارت عکس یکه تازی می‌کند. سال ۲۰۰۴ – Dreamstime, Shutterstock و Andres در ماه مارس ۲۰۰۴، یک طراح اهل رومانی به نام  Serban Enache مدل آن لاین و کاربردی عکس‌های اشتراکی خود را (Dreamstime که از فوریه ۲۰۰۴ شروع به کار کرده بود) به یک مدل تجاری خرید و فروش عکس تغییر کاربری داد و به سرعت به جمع طراز اولی‌های این بازار پیوست. طی یک فرآیند مشابه بعدها در نیویورک نیز یک برنامه نویس کامپیوتر به نام Jon Oringer، وب سایت خود را به سازو کار مرسوم در مدل‌های تجاری خرید و فروش عکس تغییر داد او ۳۰٫۰۰۰ از عکس‌های خود را در معرض فروش گذاشت و به دنیای تجارت عکس پیوست او از جولای ۲۰۰۳ آغاز به کار کرد.     همچنین در همین سال Shutterstock پا به عرصه ظهور گذاشت و در مدت زمان کمی‌و با سرعتی باور نکردنی بر بازار خرید و فروش عکس چیره شد. در این سال یک طراح گرافیک کلمبیایی الاصل به نام Andres Rodriguez از لندن به این تجارت وارد شد و خود را به عنوان یک اشاعه دهنده این بازار معرفی کرد.     سال ۲۰۰۵- Fotolia و Yuri در این سال Oleg Tscheltzoff با تجارب موفق در امر تجارت و هم چنین کارآفرینی، Fotolia را به زبان فرانسه وارد بازار خرید و فروش عکس می‌کند. این بنگاه جدید التأسیس توانست با ابتکار پرداخت ۵ سنت به ازای هر عکس پذیرفته شده بر شرایط...

ادامه مطلب
بازار داغ خرید و فروش عکس روی اینترنت
بهمن۰۷

بازار داغ خرید و فروش عکس روی اینترنت

آنچه درباره بازار داغ خرید و فروش عکس روی اینترنت نمی‌دانید شاید شما هم مجموعه‌های عکس زیادی را دیده یا دانلود کرده‌اید. اما آیا تا بحال فکر کردید که این مجموعه‌های عکس با چنین کیفیتی از کجا می‌آیند. این مقاله نگاهی است به بازار داغ خرید و فروش عکس روی اینترنت. تا مدتی پیش، هنگامی که آژانس‌ها و موسسات انتشاراتی برای ایجاد محتوای تصویری به عکس نیاز داشتند، مجبور بودند یک عکاس برای این کار استخدام کنند. اما در چند سال اخیر، این رویه آرام آرام روند کندتری را در پیش گرفته است و جای خود را به stock photography یا خرید و فروش عکس‌ روی اینترنت داده است. عکس‌های Stock (بخوانید استاک)، عکس‌هایی هستند که مجوز استفاده‌های خاصی را برای آنها در نظر می‌گیرند. این تصاویر در کتابخانه‌ها یا بانک‌های عکس عمومی ذخیره می‌شوند تا هر کسی بتواند آنها را انتخاب کرده و حق استفاده مربوط به آنها را بپردازد. بزرگترین مزیت استفاده از این تصاویر نسبت به استخدام عکاس‌های حرفه‌ای، هزینه بسیار پایین آنهاست. بزرگترین نقطه ضعف آنها هم این است که کاربر هیچ کنترلی روی نوع تصاویر ندارد و در حقیقت خلاقیت کاربر یا سفارش دهنده در مورد آن سوژه خاص هیچ دخالتی ندارد، زیرا این تصاویر قبلا گرفته شده‌اند. انواع عکس‌های استاک عکس‌های Rights-Managed عکس‌های Rights-Managed به عکس‌هایی گفته می‌شود که کاربر هزینه عکس را بر اساس استفاده می‌پردازد یا اینکه اصولا مجوز استفاده از تصویر برای یک مصرف خاص صادر می‌شود. در حقیقت میزان هزینه برای دریافت مجوز این تصاویر بستگی به کاربرد و محل استفاده آنها دارد. برای مثال، یک عکس ممکن است برای استفاده در یک روزنامه محلی یا دیوار یک آتلیه عکاسی، تنها ۲۰۰ دلار هزینه داشته باشد، اما اگر بخواهید مجوز همان عکس را برای چاپ در یک نشریه تبلیغاتی بین‌المللی بگیرید، قیمت آن به چند هزار دلار برسد.   عکس‌های Royalty-Free در سوی دیگر عکس‌های Royalty-free قرار دارند، که معنی آن این است که برای هر بار استفاده از آنها نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست. در حقیقت تنها یک بار برای خرید مجوز آنها هزینه پرداخت می‌کنید. هزینه‌ای هم که برای خرید پرداخت می‌کنید بستگی به اندازه عکس‌ها دارد. و همانطور که می‌دانید، اندازه عکس‌ها می‌تواند نوع مصرف یک عکس را نیز تعیین کند. عکس‌های کوچک تنها برای وب‌سایت‌ها و رسانه‌های تصویری مثل تلوزیون و اینترنت به کار روند، در حالی که عکس‌هایی با اندازه بزرگ می‌توانند برای تبلیغات چاپی نیز استفاده شوند. این روز‌ها معمول‌ترین منابع پخش عکس‌های Royalty-free سایت‌های microstock هستند. سایت‌های microstock، سایت‌هایی هستند که تخصصا برای گرفتن مجوز نشر از عکاسان آماتور و حرفه‌ای برای انتشار عکس‌های آنها به عنوان Royalty-free فعالیت می‌کنند. چند تا از معروف‌ترین سایت‌های microstock معروف اینترنتی عبارتند از: iStockPhoto,...

ادامه مطلب
کنترل عمق میدان
مهر۱۰

کنترل عمق میدان

عمق میدان وضوح ، بنابر تعریف فاصله ای است از جلوی دوربین تا جایی که اشیاء و سوژه‌ها در آن فاصله واضح دیده می‌شوند.بعنوان مثال هنگام عکسبرداری پرتره ، عمق میدان را جهت برجسته تر شدن سوژه و محو نمودن پس زمینه ، کاهش داده و برعکس هنگام عکسبرداری مناظر عمق میدان را تا حداکثر افزایش می‌دهند . سه عامل زیر در کنترل عمق میدان موثر می‌باشند : اندازه دیافراگم : هرچه دیافراگم بسته تر باشد عمق میدان بیشتر و هرچه دیافراگم بازتر باشد عمق میدان کمتر میگردد . فاصله دوربین تا سوژه : با افزایش فاصله دوربین تا سوژه ، عمق میدان افزایش یافته و با کاهش فاصله عمق میدان کاهش می‌یابد . فاصله کانونی لنز : با افزایش فاصله کانونی ( تله ) عمق میدان کاهش یافته و با کاهش فاصله کانونی ( واید ) عمق میدان افزایش می‌یابد . هر کدام از عوامل فوق به تنهایی بر عمق میدان تاثیر می‌گذارند اما تاثیر آن‌ها در ترکیب با یکدیگر بیشتر خواهد بود . بعنوان مثال می‌توانید کمترین عمق میدان را با لنزی زوم شده بر روی سوژه ای نزدیک با دیافراگم باز حاصل میگردد . بهمین ترتیب می‌توانید بیشترین عمق میدان را با لنزی واید و دیافراگمی‌بسته از سوژه ای در فاصله ای دور ، بدست آورید . عمق میدان کم : عمق میدان زیاد: عمق میدان مناسب : منبع:...

ادامه مطلب