مقدمات نورپردازی (عکاسی پرتره)
اساساً عکاسی خلق و ثبت تصاویر است و با نورپردازی است که تصویر جان تازهای میگیرد. وجود یا عدم وجود، میزان، جهت و شدت نور است که یک تصویر را به کلی دگرگون کرده و یک اثر هنری خیرهکننده پدید میآورد. تأثیری که نور در عکاسی دارد، میتواند عکس را بد و یا خوب جلوه دهد. به بیان دیگر، یک عکاس خوب، استاد نورپردازی است. با این اوصاف بد نیست چند مورد از اصول استفاده از فلاشهای کوچک و تأثیر آنها روی عکاسی پرتره را بررسی کنیم. برای استفاده بهینه از نور باید قابلیتها و ویژگیهای آن را بشناسیم. اینکه چگونه در فضا منعکس میشود و اثر متقابل آن در برخورد با محیط اطراف چیست. اینها سؤالهایی اساسی هستند که پیش از کار باید از آنها آگاهی پیدا کنیم. نور هدایت نشده، مانند نوری که به شکل خام از فلاش متصاعد میشود، در یک مسیر مستقیم حرکت میکند. نور به محض خروج از منبع در مسیر مستقیم حرکت کرده و پس از برخورد به سوژه به سوی دوربین بازتاب پیدا میکند. چنانچه فاصله بیشتر از آن باشد که نور قبل از بسته شدن پرده شاتر به دوربین نرسد هیچ نوری ثبت نخواهد شد. اگر نور با مدل برخوردی نداشته باشد، به حرکت خود ادامه میدهد تا به بالأخره به مانعی اصابت کند. در مثالی که خواهید دید، مانع، دیوار پشت مدل است. از آنجایی که تمام نور از سمت منبع به صورت مستقیم حرکت میکند یک مرز متمایز در جایی که از مدل عبور میکند و به دیوار پشت سر برخورد میکند ایجاد میکند که نتیجه آن ایجاد سایهای مشخص است. تقریباً هر دوربین که در بازار موجود است، دارای یک فلاش روی خود بدنه (Pop-up flash) است. اگر میخواهید عکسهای آبرومندی بگیرید هرگز از آن استفاده نکنید. این فلاش کوچک اما قوی شاید برای جشن آخر سال، که چندان هم مهم نیست به کار بیاید، اما اگر دنبال تصاویر باکیفیت هستید، به هیچوجه قابلاتکا نیست. در این مدل دوربین Canon 40D، فلش با اندازه ۱٫۲ در ۱ استفادهشده که نوری مستقیم تولید میکند. البته نور فلاشهای روی بدنه (Pop-up flash) هم تا حدودی قابلکنترل هستند. برای مثال میتوانید با یک کاغذ جهت نور را تغییر دهید تا نور مستقیم و تیز به سمت سوژه پرتاب نشود. همان طور که در تصاویر بالا دیدید، فلاشهای مستقیم و کوچک سایههای شدیدی ایجاد میکنند. برای مثال تصویر زیر به خوبی این موضوع را نشان میدهد: استفاده از نوع این فلاش دو مورد از شایعترین اشکالات این منبع نوری را ایجاد کرده است. نور فلاش باعث به وجود آمدن نقاطی در صورت مدل شده که نور را به شدت انعکاس داده و نقاطی براق را ایجاد کرده است. این به این دلیل...
چرا باید با فرمت RAW عکس گرفت؟
هر عکاسی میداند که تصاویر در ویزور دوربین بینقص بوده، رنگها متعادلاند و همه چیز به نظر درست میرسد. اما عکسی که ثبت میشود چیزی نیست که در ویزور میبینید. سال ۲۰۰۴ هنگامیکه تازه شروع به فعالیت در بازار آنلاین خرید و فروش عکس کرده بودم سفری به اردن داشتم؛ جایی که برای تمرین عکاسی از مناظر محلی در نظر گرفته بودم. از همان ابتدا در فرودگاه وقتی در صف انتظار قرار داشتم کار خودم را با دوربین Canon 300D و لنز ۱۷-۵۵ شروع کردم. از اماکن دیدنی اردن میتوان به شهر تاریخی پترا اشاره کرد. این شهر در دل کوههایی از جنس ماسهسنگ و به رنگهای صورتی و قرمز ساخته شده و ارابه کوچک ما از میان این صخرهها میگذشت. آفتاب به سنگها میتابید و منظرهای شگفت انگیز از ترکیب رنگهای سرخ به وجود میآورد. همینطور که در مسیر پیش میرفتیم من هم با خوشحالی مشغول عکاسی با دوربینم بودم. طبق محاسباتم (که آنچنان دقیق هم نبود) با نور خوب صحرا سرعت شاتر را ۱/۱۰۰ قرار دادم. قطعاً من در اشتباه بودم و با این میزان سرعت بسیاری از عکسهایم وضوح کافی را نداشت. اما مشکل از آنچه به نظر میرسید بغرنجتر بود. کار با دوربین دیجیتال را به تازگی شروع کرده بودم. بدون فهم درست از وایت بالانس (WB) از حالت اتوماتیک آن استفاده کردم غافل از اینکه نتیجه خوبی از کار در نیامد. به عنوان عکاس متوجه این موضوع نشدم که هر چقدر دوربین درگیر رنگهای قرمز عجیب این شهر میشود از ایجاد تعادل رنگ مناسب باز میماند. گذشته از اینها در ایام قدیم کار با یک فیلم نور روز جلو میرفت، اما با دوربین دیجیتال موضوع فرق میکرد. تنها کافی بود دوربین را از حالت وایت بالانس اتوماتیک خارج میکردم و در حالت آفتابی قرار میدادم تا نتیجه درست شود، گرچه آن زمان نسبت به مشکل آگاه نبودم. در مورد محدودیتهایی که دامنه دینامیکی (یا همان میزان روشنایی در بین تاریکترین و روشن ترین نواحی عکس که دارای جزئیات قابل تشخیص است) وجود دارد و مشکلاتی که داشتن سایه و روشنهای شدید ایجاد میکرد آگاه بودم. اما زیر نور شدید صحرا تنها راه حلی که میدانستم استفاده از نورسنجی میانگین (Average) بود. به هر حال همه چیز خراب شد. وقتی به خانه رفتم، متوجه شدم آن شهر قرمز رنگ تبدیل به شهری به رنگ گِل قهوهای رنگ شده. دره عمیق و باشکوه، تبدیل به عکسی یکنواخت و خسته کننده با آسمانی سفید شده بود. در آن زمان که Shutterstock هم تازهکار به حساب میآمد با تنها دهها هزار عکس، تعداد زیادی از عکسهای من که رنگبندی درستی نداشتند برای نمایش در سایت انتخاب شدند. اما یک آیتم برای جبران باقیمانده بود: تمام عکسها را...
۳ اشتباه رایج در ویرایش عکسها
۳ اشتباه رایج در ویرایش عکسها و راههای جلوگیری از وقوع آنها به هنگام ویرایش عکسها برخی اشتباهات رخ میدهد. به راحتی میتوان بدون شطرنجی شدن عکس را شارپ کرد، بدون اینکه صاف بودن سوژه غیرطبیعی به نظر برسد نویز را حذف کرد، و خطوط را صاف و مرتب کرد. با این وجود احتمال دارد خطاهایی مرتکب شوید بدون اینکه متوجه آنها باشید. ۳ مورد از رایجترین اشتباهات ویرایشی از فیلتر گرفته تا اصلاح رنگ را، در اینجا مرور میکنیم. از مدهای روز استقبال کنید مردم همیشه تشنه رنگ و لعاب جذاب و نو هستند تا زمانی که سر و کله ایده بعدی پیدا شود. این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که در مسیر حرکت خود تمام خلاقیتهای جذابی که مورد استفاده قراردادید با گذر زمان کهنهشده و کارایی خود را از دست میدهند. ارائه مناسب، رنگهای طبیعی و ترکیببندی جذاب کلیدهای طلایی عکاسی ماندگار هستند، اما ترفندهای رایج بسیاری هست که آنها را در نظر نمیگیرید، مانند: رنگآمیزی انتخابی: در دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، عکاسان از قابلیتهای نرمافزارهای کامپوتری ویرایش عکس بسیار ذوقزده بودند چراکه هر نوع امکانی برای تغییر رنگبندی را در اختیارشان میگذاشت. آنها قادر بودند بخش دلخواهی از تصاویر سیاه و سفید را رنگی کنند. رنگآمیزی دلخواه عکسها به سرعت آن روزها مد شد و تا مدتها کلیشه مرسوم در ویرایش تصاویر عکاسان بود. لنز فلر: استفاده از افکت فلر با استفاده از منبع نوری طبیعی در عکاسی اگر به درستی اجرا شود بسیار زیبا خواهد شد، اما استفاده از فیلترهای فتوشاپ برای این کار همیشه تقلبی به نظر میرسد. افکت رنگی سپیا (Sepia): افکت سپیا هیچگاه افکت زیبایی نبوده، بلکه متخصصان فیلم و نگاتیو در سالهای پایانی صده ۱۸۰۰ از رنگدانههای سپیا برای دوام بیشتر فیلمها استفاده میکردند. امروزه با عکاسی دیجیتال نیاز به چنین کاری نیست. عکاسی HDR یا عکاسی با دامنه حرکتی بالا: HDR تکنیکی است که با استفاده از آن دامنه روشنایی بیشتری بین نقاط تاریک و روشن تصویر ایجاد میشود و درخشندگی عکس را نسبت به تصاویر عادی چند برابر میکند. استفاده از این تکنیک تصاویر را سورئال و غیرطبیعی میکند. واضح است که مرسوم شدن یک تکنیک به معنی حذف خلاقیت هنری و استفاده نکردن از افکتهای دیگر نیست. به یاد داشته باشید که این فیلترها و افکتها تنها ابزاری هستند پس در استفاده از آنها افراط نکنید. بدانید که در برخورد با روشهای جدید تکنیکهای خاص گذشته را میتوان کنار گذاشت. استفاده افراطی از رنگها: در عکاسی دیجیتال به راحتی میتوان میزان روشنایی و کنتراست تصاویر را تغییر داد تا غلظت و شدت رنگ زیاد و کم شود. در اینجا خطراتی که در تغییر افراطی رنگها وجود دارد را بررسی میکنیم تا...
زبان تصویر
این درسنامه به بررسی عناصر تشکیل دهنده عکس میپردازد. عکاسی خبری به زبان تصویر سخن میگوید. هر عکس میتواند ماجرایی داشته باشد و این عکاس است که با عکس خود ماجرا را برای خواننده نقل میکند. در این درسنامه سعی بر آن است که با معرفی انواع عکس و عناصر موجود در آنها بر مهارتهای بصری مخاطب افزوده شود. دانلود حجم فایل: ۳ مگابایت منبع: مرکز آموزش همشهری ...
خلاقیت در عکاسی
گفتاری از افشین شاهرودی اشاره: تکرار کلیشهها، سوژههای نخنما و نگاههای معمولی و مرسوم در عکاسی چندی است عکاسان کشور را به تکاپو برای در افکندن طرحی نو با عنوان عکاسی خلاق انداخته است. اما عکاسی خلاقه چیست و مشخصات و ممیزات آن کدام است؟ افشین شاهرودی از عکاسان به نام کشور و مدیر مسول فصلنامه عکاسی خلاق طی گفتاری که در ادامه از سمع و نظرتان میگذرد به این موضوع پرداخته است. چند سالی است که جامعه عکاسی ما درگیر یک سوال است، که خلاقیت چیست؟ اکثر نمایشگاههایی که برگزار میشود و مسابقات گروهی عکاسی یک بخشی را به عنوان عکاسی خلاقه درنظر میگیرند و میگویند در این بخش عکسهایی موردنظر است که رویکرد خلاقانه داشته باشد.یازدهمین دوسالانه با این رویکرد عکس ایران برگزار شد. و همین طور دوازدهمین دوسالانه عکس که قرار است در سال آینده برگزار شود که بزرگترین رویداد عکاسی ایران است، این مساله را به عنوان اصلیترین رویکردشان و خواهند داشت. عکاسان جوان ما هم روز به روز به این نوع از عکاسی، که عکاسی خلاقه شناخته شده، بیشتر علاقه مند میشود. اما واقعا عکاسی خلاقه چیست؟ هیچ نمایشگاه؛ مسابقه و رویداد گروهی تا کنون به این سوال پاسخ نداده است. همه میگویند عکس خلاقه اما هیچکس نمیگوید عکس خلاقه چیست. بنابراین بسیاری از اوقات جوانها به سلیقه خودشان یک سری عکس را انتخاب میکنند اما این در حالیست که این عکسها با سلیقه داوران متفاوت است. در نتیجه لازم است به این سوال پاسخ دهیم که خلاقیت چیست و به چه عکسی عکس خلاقه یا عکس ابداعی میگویند. ما در مورد پیدایش هستی هم کلمه خلقت را به کار میبریم. اما در اینجا این کلمه را معادل نوآوری قرار میدهیم. نوآوری هم یعنی چیزی که وجود ندارد و بوجود میآوریم. زمانی که خلاقیت به معنای نوآوری باشد در عکاسی این نوآوری یا در نگاه عکاس اتفاق میافتد یا در تکنیکی که برای عکسش به کار میبرد یا در ارائه اثرش. خارج از این محدوده نمیتواند اتفاقی بیافتد که ما به عنوان عکاسی خلاقه یا خلاقیت بشناسیمش. متاسفانه به دلیل اینکه تعریفی از خلاقیت داده نشده و ابعادش روشن نیست، جوانان ما تصور میکنند که نوعی عکاسی ذهنی که عمدتا بیان کننده بخشهای ناخودآگاه وجودشان است که به عنوان عکاسی خلاقه قلمداد میشود. در روانشناسی هم میگوییم اثر هنری مانند خوابی است که هنرمند در بیداری میبیند. این اتفاق در هنر هم میافتد؛ امروز میبینیم که مدی بوجود آمده که عکاسی پارچه سفیدی را به هوا میاندازد و عکس میگیرد یا از چیزهایی که بیشتر شکل شبه دارند عکاسی میکنند یا پدیدههای ذهنی خودشان را. الان این مد شده است که به این عکاسی خلاقه میگویند. اما به هیچ وجه نمیتوانیم بگوییم که عکاسی...
جای خالی مدل
لزوم حضور بیشتر مدل در عکاسی تبلیغاتی شاید گزاف نباشد اگر بگوییم در ۵۰ الی ۶۰ درصد از عکسهای تبلیغاتی جهان، پرتره انسانی نقش بسیار تعیین کننده ای را بر عهده دارد و علت آن نیز بسیار واضح است، از آنجا که تمام موضوعات و خدمات در دنیا برای استفاده انسان تدارک دیده میشود و یا حداقل انسان باید برای خرید آنها اقدام نماید لذا وجود پرسوناژهای انسانی در تصاویر تبلیغاتی میتواند باعث ملموس تر شدن پیام تصویری شود و از نقطه نظر روانی سبب شود تا ارتباط حسی قوی تری با مخاطب پیام برقرار گردد. البته در کشور ما از چهره انسان در عکسهای تبلیغاتی چندان استفاده ای نمیشود ولی این عدم تمایل به استفاده به علت عدم نیاز نیست بلکه به علت وجود محدودیتهاست. یکی از موانع موجود، فقدان یک مؤسسه تخصصی در این زمینه است. در اغلب کشورهای صاحب صنعت، شرکتها و مؤسساتی وجود دارند که انواع مدلهای انسانی اعم از زن و مرد و کودک و پیر در اختیار دارند و استودیوهای عکاسی و فیلمبرداری بنابر نیاز موضوعی خود با مراجعه به این مؤسسات، شخص مورد نظر خود را به راحتی پیدا میکنند. این امر در کشور ما نیز به شکل رسمیو منسجم میتواند تحقق یابد. من به دوستانی که در این زمینه از روابط عمومیو کانالهای خوبی برخوردار هستند، راه اندازی چنین مؤسساتی را پیشنهاد میکنم و خاطرنشان میکنم که این تشکیلات علاوه بر اینکه برای بسیاری از افراد ایجاد شغل و درآمد میکند با کمترین سرمایه گذاری به بهره برداری میرسد زیرا با یک دفتر کار کوچک، یک خط تلفن، یک منشی و یک سایت اینترنتی خوب، میتوان در غالب یک مؤسسه فرهنگی چنین خدماتی را ارائه داد و تردیدی نیست با توجه به نیازی که در این زمینه احساس میشود اینگونه فعالیتها اگر با سرویس دهی مناسب همراه باشدقطعا با اقبال بلندی از سوی بازار کار روبرو خواهد شد. منبع: وبلاگ داریوش...