ساخت تصاویر HDR با استفاده از فتوشاپ
فروردین۱۳

ساخت تصاویر HDR با استفاده از فتوشاپ

اشاره: در مطلب پیشین با مفهوم تکنیک عکاسی اچ دی آر (HDR)، کاربردها و انواع آن آشنا شدیم. در ادامه قصد داریم به آموزش ساخت عکس‌های اچ دی آر با استفاده از نرم افزارهایی که این امکان را در اختیار ما قرار می‌دهند، بپردازیم. از آن جا که بیشتر عکاسان حرفه‌ای و آماتور برای ویرایش عکس‌های خود از نرم‌افزار فتوشاپ و یا نرم‌افزاهای هم‌خانوادۀ آن (شرکت ادوبی) استفاده می‌کنند، مناسب دیدیم که آموزش نحوۀ ساخت عکس‌های اچ دی آر، را با نرم افزار فتوشاپ مطرح کنیم. همان طور که می‌دانیم، فتوشاپ یکی از کامل‌ترین نرم‌افزارهای موجود برای ویرایش عکس به صورت حرفه‌ای است که (هر چند وقت یکبار با ارائۀ نسخه‌های جدیدتری از آن و همچنین پلاگین‌های تخصصی ویرایش عکس) روز به روز بر شمار قابلیت‌های آن  افزوده می‌شود. یکی از این قابلیت‌ها، امکان ساخت تصاویر اچ دی آر است که از نسخۀ Adobe Photoshop CS2 به بعد به این نرم افزار افزوده شده است که ما از نسخۀ Photoshop CS4 Adobe  برای این آموزش استفاده می‌کنیم. چگونه عکس اچ دی آر بگیریم؟ قبل از هر چیز، نیاز به یک دوربین دیجیتال داریم که قابلیت عکاسی با نوردهی‌های متفاوت را داشته باشد. این کار را می‌توان به صورت دستی (با افزایش و کاهش سرعت شاتر) انجام دهیم و یا از قابلیت براکتینگ (عکاسی پیاپی با نوردهی‌های متفاوت) که در بعضی از دوربین‌های دیجیتال تعبیه شده، استفاده کرد. برای تهیۀ یک عکس اچ دی آر، حداقل به سه عکس با سه نوردهی متفاوت نیاز داریم و از آن جا که این عکس‌ها باید کاملاً با هم یکسان باشند و به عبارتی به صورت صد در صد بر هم منطبق شوند، بهتر است سوژه‌هایی را برای عکاسی انتخاب کنیم که متحرک نباشند. هر چند که برای ساختن تصاویر اچ دی آر از سوژه‌های متحرک نیز راه حل‌هایی ارائه شده است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. همچنین توجه داشته باشید که از باز و بسته کردن دیافراگم برای تهیۀ عکس‌هایی با نوردهی‌های متفاوت، استفاده نکنید، چرا که با این کار عمق میدان در عکس‌های شما تغییر خواهد کرد و در نهایت عکس‌های شما با هم یکسان نخواهند بود. در این جا از چهار نمونه عکسی که برنامۀ فتوشاپ در آدرس C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop CS4\Samples\Merge to HDR در اختیارمان گذاشته است، برای تمرین استفاده می‌کنیم: چگونه عکس اچ دی آر بسازیم؟ پس از اجرای برنامۀ فتوشاپ، منوی زیر را دنبال می‌کنیم: File / Automate / Merge to HDR در پنجرۀ باز شده با کلیک بر روی گزینۀ Brows، به آدرس فایلی که قبلاً عکس‌های مورد نیاز برای ساختن تصویر اچ دی آر را در آن ذخیره کرده‌ایم، می‌رویم و آنها را انتخاب می‌کنیم و در نهایت بر روی گزینۀ OK...

ادامه مطلب
آشنایی با تکنیک HDR در عکاسی
فروردین۱۰

آشنایی با تکنیک HDR در عکاسی

با تغییر سیستم عکاسی از آنالوگ به دیجیتال و روی کار آمدن تاریک‌خانه‌های دیجیتالی، تحول بزرگی در هنر و صنعت عکاسی پدید آمد. این دگرگونی همراه با تغییرات روز به روز در سخت افزارها (دوربین، لنز و…) و نرم افزارهای مورد استفاد برای ویرایش و اصلاح عکس، همچنان نیز به سرعت ادامه دارد. یکی از این تحولات که در حوزۀ نرم افزاری هنر عکاسی پدید آمده است، استفاده از تکنیک اچ دی آر می‌باشد که در بین عکاسان خارجی و داخلی به سرعت در حال گسترش است. قبل از این‌که به بحث اصلی و معرفی این تکنیک بپردازیم، از شما دعوت می‌کنم با هم به این سه عکس که از ایوان جانبی آرامگاه سعدی گرفته شده‌اند، نگاهی بیندازیم: اینها سه عکس همزمان امّا با سه نوردهی متفاوت از یک مکان هستند که با استفاده از قابلیت براکتیک دوربین‌ دیجیتال تهیه شده‌اند. نوردهی تصویر اوّل در حالت متعادل (EV=0) است و این مشخصه برای دو تصویر بعدی به ترتیب ۲- و ۲+ است. گویا عکاس، تلاش داشته است تا با تغییر درجۀ دیافراگم، بین مناطق تاریک (قسمت انتهایی و داخل بقعۀ آرامگاه) و روشن عکس (نور تابیده شده از فواصل خالی بین ستون‌های سمت چپ تصویر بر روی زمین) تعادلی ایجاد کند تا هم بتواند افراد داخل بقعه را به همان خوبی که خودش با چشمانش می‌بیند نشان دهد و هم بتواند نور مناطق روشن تصویر را کنترل کند و از شدت بیش از حد آن‌ها جلوگیری کند. امّا با کمی‌دقت، متوجه خواهید شد که او در هیچ کدام از این سه عکس نتوانسته است به خواستۀ خود دست یابد؛ چرا که در تصویر آخر با آن که توانسته فضای داخل بقعه را به خوبی نشان دهد، امّا باز نمودن بیش از حد دیافراگم، باعث ایجاد نور شدید در قسمت‌های روشن شده است. در تصویر وسط، اگرچه با بستن دیافراگم توانسته است نور قسمت‌های روشن عکس را کنترل کند، اما در عوض، باعث از دست دادن قسمت‌های تیره شده است و در نهایت در عکس اول که برای ایجاد توازن، نوردهی را در حالت متعادل (EV=0) تنظیم کرده، هم باعث شده قسمت تاریک داخل بقعه به خوبی مشخص نشود و هم این‌که نور قسمت‌های روشن تصویر بیش از حد شده است. شاید شما هم در هنگام عکاسی با این مشکل ـ که در اثر تفاوت یا فاصلۀ نوری زیاد (در اصطلاح عکاسی «گام» یا «استپ») بین مناطق تاریک و روشن در یک تصویر ایجاد می‌شودـ برخورد کرده باشید و این در حالی است که چشم انسان قادر است این تفاوت زیاد نوری را نادیده بگیرد و با ایجاد توازن بین نقاط تاریک و روشن، تصویری واضح با تمام جزئیات در اختیار ما قرار دهد. برای مثال عکاس هنگامی‌که در حالت عادی به...

ادامه مطلب
کسب درآمد از طریق فروش عکس (قسمت دوم)
دی۰۴

کسب درآمد از طریق فروش عکس (قسمت دوم)

در مقاله قبل، مروری کلی داشتیم بر اینکه فروش اشتراکی عکس چیست و موضوعات مرتبط با آن را نیز بررسی کردیم. در این مقاله و همچنین مطالب بعد از این، در مورد این موضوع و کلید‌های ورود به آن و نیز موارد مفید (و بعضاً غیر مفید) این مبحث بیشتر توضیح خواهم داد. برای شروع قصد دارم تا کمی‌از تجربیات خودم در این زمینه را در اختیارتان بگذارم. از حدود هفت سال پیش تا الآن به طور نیمه حرفه ای عکس میگیرم. البته از سیزده سالگی نیز به شکل تفریحی عکاسی کرده ام. دوربین و عکاسی همیشه مرا وسوسه کرده اند. از سال ۲۰۰۲ با فروش اشتراکی عکس از طریق یکی از دوستانم آشنا شدم. در آن زمان او تعدادی از عکس‌های خود را بر روی سایت قرار می‌داد و از این طریق اعتبار لازم برای دانلود دیگر عکس‌ها برایش فراهم می‌شد. نام سایت www.iStockphoto.com  بود، هر عکس یک چهارم الآن قیمت داشت و برای هر بار دانلود پنج سنت عاید صاحب عکس می‌شد. در ابتدا این پنچ سنتی‌ها مرا هیجان زده نمی‌کردند یک دوربین دیجیتال جدید داشتم که حداقل شرایط مورد نیاز سایت را برآورده می‌کرد. همچنین تعدادی از عکس‌هایم را نیز اسکن کرده و در سایت قرار می‌دادم. آن زمان iStockphoto مجموعه ای در حدود ۱۱۰۰۰ عکس را در اختیار داشت. اوایل کار حدود ۱۵ دلار عکس ظرف کمتر از دو هفته فروختم که برای من خوشحال کننده بود. در واقع آنجا بود که اهمیت صرف وقت در این زمینه را متوجه شدم، موضوعی که در این مقاله قصد دارم به آن بپردازم. همان طور که به یاد دارید در قسمت اول این سلسله مباحث سؤالی مطرح شد مبنی بر اینکه آیا زمان کافی، برای مثال ۴ ساعت در هفته، برای این کار دارید؟ به نظر می‌رسد که زمان زیادی نیاز نباشد، اما بسته به وقتی که صرف می‌کنید کارهای روزانه تان را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد. در واقع شما زمان خود را صرف کارهای زیر می‌کنید: عکس گرفتن ویرایش سامان دهی بارگذاری بر روی سایت‌ها اختصاص کلید واژه به عکس‌ها تحقیق در مورد دیگر عکس‌های مرتبط تحقیق در مورد پرفروش ترین‌ها اینک به هر یک از این عناوین اندکی بپردازیم: عکس گرفتن عکس گرفتن در واقع آشکار ترین بخش ماجرا است، اما لزوما مهمترین نیست. امروزه بسیاری از مردم دو یا سه دوربین دیجیتال دارند و احتمالاً هزاران عکس بر روی‌هارد دیسک و یا سی دی ذخیره کرده اند. بد نیست هر از چند گاهی سری به این عکس‌ها زد. اگر نگاهی به عکس‌های سفر و دوستانه خود بیاندازید، خواهید فهمید که می‌توان از طریق آنها کسب درآمد کرد. قبل از اینکه عکس‌های جدید بیاندازید، نگاهی به مجموعه‌های قدیمی‌خود کنید. حتماً چیزهای با ارزشی خواهید...

ادامه مطلب
کدام سایت خرید و فروش اشتراکی عکس؟
آذر۲۰

کدام سایت خرید و فروش اشتراکی عکس؟

کدام وب سایت خرید و فروش اشتراکی عکس بیشترین سودآوری را برای شما به همراه دارد؟ یکی از دلایلی که این وبلاگ را راه اندازی کردم؛ عدم حضور کسی بود که درباره ی موضوعات اصلی و مهم بازار و یا وبلاگ‌های فروش اشتراکی عکس به جزئیات پرداخته باشد. موضوع این مقاله هم یکی از همان موضوعات مهم می‌باشد. برای آن دسته از عکاسانی که تازه کار خود را شروع کرده اند و می‌خواهند بدانند که کدامیک از آژانس‌های فروش اشتراکی عکس جزء بهترین‌های فروش به شمار می‌رود و ارزش وقت گذاشتن و صبر کردن را دارد، این یک منبع اطلاعات اساسی و مفید است. مقایسه ی عملکرد آژانس‌های فروش اشتراکی عکس و درآمد حاصله از سوی آنها، حتی برای عکاسان بنام که زمانی هم عکس‌های خود را بصورت آنلاین و اینترنتی بفروش می‌رساندند، خالی از فایده نیست. در زمان تحقیق و جمع آوری این مقاله؛ اطلاعات بسیار مفیدی بدست آوردم که در اینجا بصوت خلاصه جمع بندی کرده ام. با توجه به این اطلاعات، متوجه شدم که عکاسان موفق از وب سایت‌هایی استفاده می‌کنند که من تا به امروز از آنها غافل بوده ام. بر اساس جزئیات بدست آمده از این تحقیق؛ به معرفی چند تا از آژانس‌هایی که در فروش عکس‌های من نقش موثری داشتند؛ می‌پردازم: این نمودار درآمد مرا از زمان شروع کار نشان می‌دهد. برخی از نکاتی که شما باید راجع به این نمودار بدانید: من مجموعه عکس‌های خود را در هر چهار آژانس برتر این راستا آپلود کردم، و هر کدام از آنها عکس‌های مختلفی را رد کردند. ارقام مربوط به ۷ ژانویه بصورت تخمینی  و بر اساس نرخ میانگین حاصله در عرض این ماه است. در ششم ماه‌های آگوست و سپتامبر، مجوز فروش عکس‌های خودم را در سایت‌های iStockphoto و Shutterstock تمدید کردم. نقطه آغازین هر خط زمان شروع همکاری من با هر یک از سایت‌ها را نشان می‌دهد. من ابتدا فقط نمونه کارهایم را توزیع کردم، اما وقتی که قصد شروع همکاری با یک سایت جدید را کردم تقریبا کل مجموعه عکس‌هایم را برای آنها آپلود نمودم. ارقام موجود، درآمدهای غیر ثابت را شامل نمی‌شود. برخی از مشاهدات اولیه: سایت iStockphoto در بیشتر ماه‌ها در فروش عکس‌های من پیشروترین بوده است. سایت  iStockphoto در زمان‌های اوج و رکود، همیشه پویا ترین بوده است. Shutterstock با کمی‌حاشیه دومین خریدار و فروشنده ی خوب در این زمینه است. در ششم ماه نوامبر تغییر و تحولاتی در سایت iStockphoto منجر به افت نامناسب و شدید درآمد ماه جاری شد. · روند فصلی روشنی وجود دارد که در آن زمان تمامی‌سایت‌ها رکود را برای مدتی تجربه می‌کنند. سایت iStockphoto آژانسی است که به وضوح در همین مدت بیشترین فروش و درآمد را برای من به ارمغان آورد....

ادامه مطلب
MicroStock چیست؟
مرداد۰۷

MicroStock چیست؟

MicroStock بازاری است برای فروش آن لاین عکس‌ها (همچنین وکتور و ویدئوها) با قیمت اندک به صورت Royalty Free (به این معنی که تنها با یک بار پرداخت قیمت عکس به دفعات دلخواه می‌توان از آن استفاده کرد.) MicroStock در واقع یکی از زیرمجموعه‌های صنعت خرید و فروش اشتراکی عکس است. خرید و فروش اشتراکی عکس چیست؟ عکس‌هایی که به صورت اشتراکی و آن لاین به فروش می‌رسند، معمولا بدون پیش زمینه و سفارش مشخصی گرفته شده اند. برخی عکس‌ها سفارشی اند و از پیش خریداری می‌شوند؛ در واقع عکاس پولی به عنوان پیش پرداخت داده می‌شود تا از یک سوژه از قبل توافق شده عکس بگیرد. امّا در MicroStock برعکس این قضیه اتفاق می‌افتد. وقتی عکاس ابتدا عکس می‌گیرد و سپس آن را می‌فروشد، آن عکس Stock نام می‌گیرد. به طور سنتی، عکس‌های Stock قیمتی بالای ۴۰۰ دلار دارند که از طریق کاتالوگ و یا CD در میان خیل عظیم مؤسسات و سازمان‌ها داد و ستد می‌شوند. به نسبت برای عکاسان بسیار دشوار است تا وارد چنین بازاری شوند. عکس‌های Stock باید قانون انتشار تصویر مدل‌ها را رعایت کرده و حاوی برندها و علائم تجاری قابل شناسایی نباشند. در خرید و فروش اشتراکی عکس می‌توان تصاویر را به صورت “حق نشر محفوظ” و یا “Royalty Free” فروخت. منظور از حق انتشار محفوظ  این است که استفاده از عکس خریداری شده منوط به تعداد دفعات مشخص، مدت زمان محدود و ناحیه جغرافیایی معلومی‌است. عکس‌های Royalty Free چنین محدودیت‌هایی ندارند. Royalty Free چیست؟ عکس‌های Royalty Free هم می‌توانند در مواردی خاص و از پیش تأیین شده که توسط فروشنده ایجاد شده اند، مورد استفاده قرار گیرند. اما به هر حال بر خلاف عکس‌هایی که حقوق استفاده از آنان محدود است، خریدار هیچ نوع محدودیت مکانی و زمانی برای استفاده از عکس ندارد. عکس‌های Royalty Free نمی‌توانند انحصاری و محدود باشند. عکس‌های MicroStock همیشه به شکل Royalty Free هستند. ویژگی‌های MicroStock MicroStock از سه جهت با مدل سنتی خرید و فروش عکس تمایز دارد: عکس‌ها به قیمت‌های میکرو فروخته می‌شوند- به این معنی که قیمت آنها به قدری پایین است که برای توجیه اقتصادی، باید بیش از یک عکس خریداری کنید. بسیاری از عکس‌ها متعلق به افراد عادی است- هر کسی می‌تواند از تأمین کنندگان این بازار باشد. برعکس روش سنتی که تنها عده ای خاص و گلچین شده حق تهیه و تأمین نیاز بازار را دارند. عکس‌ها از طریق اینترنت اشاعه می‌یابند- فعالین در این حوزه می‌توانند بر پایه وب و تکنولوژی‌های  FTP، عکس‌های خود را در چشم به هم زدنی به بنگاه‌های فروش عکس انتقال دهند. مجموعه اصطلاحات جدید کدامند؟ اصطلاح “Microstock” از عبارت “Micropayment Stock Photography” (خرید و فروش اشتراکی عکس با قیمت اندک) مشتق شده. بنگاه‌های خرید...

ادامه مطلب
فروش اشتراکی آنلاین عکس؟!
مرداد۰۱

فروش اشتراکی آنلاین عکس؟!

آیا علاقه مند به فروش آنلاین عکس در بازارهای فروش اشتراکی عکس ( Micro Stock) هستید؟ این موضوع را فارغ از اینکه عکاس آماتور یا حرفه ای باشید، در این نوشته برای شما روشن خواهیم ساخت. FAQها (یا همان پرسش و پاسخ‌های متداول در سایت‌ها) مفاهیم بسیار پایه ای را در این زمینه پوشش داده و بسیاری از مقالاتی که روی موضوعات مشخص با جزئیات بیشتر در مورد فروش آن لاین عکس موجود هستند، در واقع دنباله روی همین FAQها می‌باشند. در ادامه پاره ای از روش‌ها که شما را با Micro Sock آشنا می‌کند آورده ایم. سؤالات متداول س: درآمدی که می‌توانم از راه فروش عکس در Micro Stock بدست بیاورم چقدر است؟ ج: این بستگی دارد به اینکه چه مقدار زمان و تلاش برای آن صرف می‌کنید. اکثر افراد درآمدی کم، تعداد محدودی در حد متعادل و عده کمی‌در بهترین حالت سالی ۱ میلیون دلار از این طریق کسب می‌کنند. س: آیا می‌توانم یک عکس را در سایت‌های مختلف برای فروش بگذارم؟ ج: بله، البته با این فرض که در همه سایت‌هایی که عکس خود را قرار می‌دهید ویژگی‌های عکس یکسان بوده و شرایط فروش آن در جاهای مختلف تغییر نکند. همچنین عکس خود را باید به شکل Royalty Free باشد (به این معنی که با یک بار خریدن عکس، شخص می‌تواند به دفعات و بدون محدودیت از آن استفاده کند. تمامی‌سایت‌های Micro Stock با این روش کار می‌کنند.). در این صورت است که آپلود عکس‌های یکسان روی سایت‌های مختلف مانعی ندارد. س: بهترین شرکت‌های فعال در این زمینه کدام‌ها هستند.؟ ج: بحث مفصلی است، اما شاید بتوان از این چند شرکت نام برد: iStockphoto, Shutterstock, Dreamtimes, Fotolia س: آیا می‌توانم عکس‌ها را برای خود نگه دارم؟ ج: بله، در واقع با Micro Stock شما مجوز فروش عکس از طرف صاحب آن داده شده و بعد از خریداری مجازید تا آن را نگه دارید. مگر در شرایط خاص فروش که برای برخی عکس‌ها در نظر می‌گیرند. س: یک عکس به چه تعدادی به فروش می‌رود؟ ج: این بستگی دارد به ارزش و کیفیت عکس، میزان تقاضا برای آن موضوع و بسیاری از فاکتورهای دیگر. برخی عکس‌ها هیچ وقت به فروش نمی‌روند در حالی که بعضی دیگر هزاران بار به فروش می‌رسند. البته میزان فروش چیزی مابین این دو است. ترجمه: امید متقیان فرد ( عکسبردار...

ادامه مطلب