مقررات ارسال عکس (قسمت دوم)
خرداد۲۷

مقررات ارسال عکس (قسمت دوم)

در قسمت اول (مقررات ارسال عکس) در مورد خواسته‌های اصلی یک سایت خرید و فروش عکس از عکاسان مواردی مطرح شد. در این قسمت موضوع کیفیت را بیشتر بررسی کرده‌ایم و نمونه‌هایی از عکس‌های خوب و ضعیف را آورده‌ایم. به امید خدا در قسمت بعد آزمون مقررات ارسال عکس را برای دوستان عزیز آماده خواهیم کرد. کیفیت عکس عکس‌ها باید دارای حداقل ۸۰۰ پیکسل در ارتفاع یا پهنا باشند. اما عکس‌های بزرگ‌تر بهتر فروش می‌روند. هرچه بزرگ‌تر بهتر. ابعاد عکس متوسط حداقل ۲۴۰۰ پیکسل در ضلع بلندتر است. عکس‌های بزرگ‌تر ( ۴۰۰۰ پیکسل و بالاتر) با قیمت‌های بالاتری به فروش می‌رسند. و عکس‌های بالاتر از حجم ۲۵ MB را نمی‌پذیریم. تصاویر باید واضح و روشن باشند. عکس‌های بیش از حد کم نور و تاریک پذیرفته نمی‌شوند. هرچه عکس شما شبیه به یک کارت‌پستال، کاور آلبوم یا عکس‌های تبلیغاتی براق باشد و یا دارای ارزش قاب کردن باشد؛ بهتر است. از عکس‌های با تصویری دانه دانه شده (grainy) یا تار (blurry) اجتناب کنید مگر برای افکت‌های مناسب هنری. استفاده از یک فلاش روی دوربین یا نور تیز و مستقیم به عنوان منبع اصلی نور، سایه‌های غیرطبیعی برجای می‌گذارد که باعث می‌شود عکستان به سختی فروش رود. عکس‌هایی که سایه فلاش داشته باشند معمولاً تأیید نمی‌شوند. عکس‌ها باید روی موضوع متمرکز (focus)باشند. عکس‌های بیش از حد فشرده‌شده JPG نیز رد خواهند شد؛ مشخصاً در فتوشاپ (Save For Web) قابل‌قبول نیست. عکس‌های رنگی می‌بایست دارای تنوع رنگی بالا و دقیق باشند. ما عکس‌هایی با رنگ‌های سرزنده را ترجیح می‌دهیم. ممکن است عکس‌های کسل‌کننده گرفته‌شده در روزهای ابری را نپذیریم. شما ممکن است نیاز به کمی‌افزایش در میزان اشباع رنگ‌ها (saturation) به وسیله فتوشاپ در عکس‌هایتان داشته باشید تا سرزندگی را به رنگ‌هایتان برگردانید. اکثر عکس‌ها باید در فتوشاپ تنظیم شوند. عکس‌ها تقریباً همیشه از تنظیمات سطح (level) و رنگ، و استفاده از فیلتر unsharp mask در فتوشاپ بهره‌مند می‌شوند. ولی تغییرات شدید را توصیه نمی‌کنیم. در ضمن عکس‌هایتان را تند و زننده نکنید. استفاده بیش از یک مرتبه ازفیلترsharpen می‌تواند اثرات نامطلوبی روی عکستان باقی گذارد. تصاویر خود را با دقت بسازید. موضوع شما در تصویر می‌بایست آشکار و واضح باشد. درباره استفاده تجاری عکس‌های خود فکر کنید. اگر نمی‌توانید دلیلی بیابید که چرا باید کسی به عکستان نیاز داشته باشد؛ باید دوباره درباره عکسی که می‌گیرید فکر کنید. امکان استفاده بیشتر از عکستان به معنای آن است که عکستان بهتر فروش می‌رود. ۵ نکته کلیدی را به خاطر بسپارید. ۱- شما باید هنرمند و یا عکاس اثری که آپلود می‌کنید باشید. ۲- عکس‌های روزمره(اسنپ شات) و تار و کم کیفیت شما پذیرفته نخواهد شد. ۳- عکس‌هایی با رنگ‌بندی ضعیف نیز پذیرفته نخواهد شد. ۴- موضوع جالب مهم است. سایت‌ها بیشتر مایل به...

ادامه مطلب
زبان تصویر
خرداد۲۷

زبان تصویر

این درسنامه به بررسی عناصر تشکیل دهنده عکس می‌پردازد. عکاسی خبری به زبان تصویر سخن می‎‌گوید. هر عکس می‌تواند ماجرایی داشته باشد و این عکاس است که با عکس خود ماجرا را برای خواننده نقل می‌کند. در این درسنامه سعی بر آن است که با معرفی انواع عکس‌ و عناصر موجود در آن‌ها بر مهارت‌های بصری مخاطب افزوده شود. دانلود  حجم فایل: ۳ مگابایت منبع: مرکز آموزش همشهری  ...

ادامه مطلب
مقررات ارسال عکس (قسمت اول)
اسفند۱۰

مقررات ارسال عکس (قسمت اول)

اگر تا به حال مطالب سایت ما را دنبال کرده‌اید تا حدود زیادی با خرید و فروش اشتراکی عکس آشنایید. اما جای مقررات کیفی و شرایط پذیرش عکس‌ها به صورت یک پارچه در سایت خالی بود. به امید خدا در سری جدید مطالب عکس‌بردار سعی می‌کنیم این جای خالی را با جمع‌آوری مجموعه‌ای از خواسته‌هایی که سایت‌های فروش اشتراکی برای ارسال عکس از شما خواهند داشت پرکنیم. قسمت اول (موضوع، کیفیت، الزامات قانونی، کلمات کلیدی) سایت‌ها همکارانشان را تشویق می‌کنند که تا حد امکان خلاق باشند و خلاقانه‌ترین کارشان را ارائه دهند. در این زمینه شرایط بسیار خاصی برای حفظ کیفیت مجموعه‌های خود دارند. خواسته‌ها فروش اشتراکی عکس، فروش عکس به مشتریانی است که به آن عکس نیاز دارند. هرچه قابلیت عرضه عکس‌های شما بیشتر باشد، پول بیشتری کسب می‌کنید. سایت‌ها به دنبال عکس‌هایی با مشخصات زیر هستند: –         موضوع جالب، مناسب و خلاقانه. –         کیفیت فنی قوی. –         مطابق با الزامات قانونی، شامل مجوزهای حق طبع و نشر(کپی‌رایت). –         کلمات کلیدی و توضیحات مناسب برای سهولت دستیابی مشتریان به عکس‌ها. به هر یک از این موضوعات به طور مفصل در زیر می‌پردازیم. موضوع موضوعات مناسبی را انتخاب کنید زمانی بیش‌ترین موفقیت را در فروش به دست خواهید آورد که عکس‌هایی چشم‌نواز، خلاقانه و با دامنه استفاده بالا، ارائه دهید. فکر کنید که یک طراح به چه چیزی برای پروژه چاپی یا آنلاین خود نیازمند است. بهترین عکس‌ها معمولاً روی یک موضوع خاص و جالب تمرکز دارند. موضوعات، مفاهیم یا مکان‌هایی را در نظر بگیرید که برای عکاسی دشوار است. از ارائه عکس‌هایی که دارای موضوعات متفرقه متعدد هستند، اجتناب کنید. گاهی اوقات مشتریان، عکس‌هایی را ترجیح می‌دهند که دارای فضایی برای افزودن متن باشد. از عکس‌های Snap shot (روزمره) و باکیفیت پایین پرهیز کنید. عکس‌هایی با موضوعات نامشخص یا کم اهمیت ارزشمند نیستند. زمانی را برای بررسی مجموعه عکس‌های سایت‌های فروش اشتراکی و مطالعه عکس‌هایی که بیش‌ترین دانلودها را داشته‌اند صرف کنید. همچنین از ارائه کاری که دیگران در حال حاضر به طور کامل آن را پوشش داده‌اند اجتناب کنید. به طور کلی، بیش از این نیاز به تصاویری از گل‌ها، گربه‌ها، کوه‌ها و دیگر موضوعات سهل‌الوصول در عکاسی نداریم. عکس‌ها با موضوعات غیراخلاقی سایت‌های فروش اشتراکی عکس عموماً تنها اجازه برهنگی‌های جزئی را در عکس‌ها می‌دهند. عکس‌های غیراخلاقی را نمی‌پذیرند. کیفیت فنی بازار عکاسی موجود به طور فزاینده‌ای خواهان عکس‌هایی خوش‌منظرتر و باکیفیت بالاتر است. عکس‌هایتان می‌بایست برای بیننده جذاب، کاملاً حرفه‌ای، ظاهری مناسب و برخوردار از تنوع رنگی بالا باشند. انجام تنظیمات در Adobe Photoshop برای افزایش رنگ و تنظیم سطوح نور، مناسب است؛ اما زیاده‌روی نکنید. در طول روند تصویب عکس، اگر عکس‌هایتان آن چیزی که سایت‌ها به دنبالش هستند نباشند شما پیام رد آن‌ها...

ادامه مطلب
ایجاد و ذخیره اطلاعات جداسازی (Clipping Paths)
اسفند۰۷

ایجاد و ذخیره اطلاعات جداسازی (Clipping Paths)

در بازار خرید و فروش اشتراکی عکس به دلیل رقابت آزاد و حق انتخاب گسترده، عکاسان همواره تلاش می‌کنند باکیفیت بالا، موضوعات پر مصرف و خلاقیت‌های چیدمان و عکاسی، فروش مناسبی به دست آورند. در این میان عوامل دیگری مانند کلمات کلیدی، نوع مجوزهای نشر، ارائه عکس‌های رایگان، اطلاعات جداسازی عکس و … در افزایش فروش تأثیر دارد. این عوامل بازدید عکس‌های شما را افزایش می‌دهد و یا افراد را برای خرید عکس شما تشویق می‌کند. در این مطلب روش ایجاد و ذخیره‌ی اطلاعات جداسازی (Clipping Paths) که شانس بیشتری برای فروش به عکس شما می‌دهد را توضیح می‌دهیم. اطلاعات جداسازی به طراح امکان انتخاب آسان قسمتی از عکس را برای جدا کردن از پس زمینه می‌دهد. مراحل زیر را برای ایجاد و ذخیره اطلاعات جداسازی روی فایل JPG طی کنید: عکس خود در نرم‌افزار فتوشاپ باز کنید. در قسمت Paths دستور Create new path را اجرا کنید. با ابزار Pen Tool مرزهای تصویر خود را با دقت مشخص کنید و شکل را ببندید. برای پایان در مسیر …File/Save As (یا کلیدهای Shift+Ctrl+S) عکس را با فرمت JPEG ذخیره کنید. در بعضی عکس‌ها شما می‌توانید از ابزارهای Quick Selection Tool وMagic Wand Tool یا هر ابزار دیگری برای انتخاب استفاده کنید و بعد از انتخاب قسمتی از عکس که مورد نظر شماست، در قسمت Paths دستورMake work path from selection را اجرا کنید. توجه کنید که روش دستی دقت بالایی دارد ولی وقتی از ابرازهای انتخاب(Select) در شکل‌ها پیچیده استفاده کنید دقت کمتری خواهید داشت. شما بعد از اجرای دستور Make work path from selection می‌توانید با انتخاب Path  و توسط ابزار Add Anchor Point Tool ویرایش مورد نظر را انجام دهید. البته خیلی هم سختگیری نکنید چون در چاپ‌های ابعاد کوچک جزییات زیادی مشخص نمی‌شود در چاپ‌های ابعاد حداکثری هم کسی نمی‌تواند کار را از نزدیک ببیند و باید برای دیدن از کار فاصله داشته باشد در نتیجه جزییات مشخص نخواهد شد. توجه کنید که خیلی سختگیری نکنید ولی دقت لازم را داشته باشید. نکته‌های دیگر: در این حالت حجم عکس شما نسبت به عکس اصلی افزایش پیدا خواهد کرد. در صورت Save For Web این اطلاعات ذخیره نخواهند شد. شاد و پیروز باشید محمدرضا سعیدی...

ادامه مطلب
واژه نامه‌ی خرید و فروش اشتراکی عکس
بهمن۰۱

واژه نامه‌ی خرید و فروش اشتراکی عکس

افراد تازه وارد در بازار فروش اشتراکی عکس اغلب در وبلاگ‌ها و جاهای دیگر معانی اصطلاحات مختلفی را می‌پرسند. در اینجا فهرستی از تعاریف _ اصطلاحات غیر عکاسی (فقط آن‌هایی که از نظر بازار فروش اشتراکی عکس خاص هستند) ارائه می‌شود: اگر موردی را جا انداختم در نظرات متذکر شوید تا به لیست اضافه کنم. پیشنهاد‌ها برای بهبود تعاریف هم مورد استقبال قرار می‌گیرد. API فن آوری که به برنامه‌ها و وب سایت‌ها اجازه می‌دهد در تعامل باشند.  Applicetion Programming   Interface Editorial عکس‌های خبری که نیازی به انتشار آن‌ها نیست و با وضعیت‌ها و مجوز‌های خاص به فروش می‌رود. Extended License مجوز قیمت بالا و شروط زیاد IPTC عنوان، توضیحات و کلمات کلیدی که می‌توانند با فایل عکس‌ها  دیجیتال همراه کرد. International Press Telecommunication Council License مجوزی که خریدار هنگام خرید یک عکس در یافت می‌کند. به royalty free,rights manager, editorial مراجعه شود. License Fee هزینه‌ای که خریدار برای یک مجوز پرداخت می‌کند. Macrostock فروش عکس با قیمت بالا و انحصاری همچنین آن را به عنوان فروش سنتی یا آژانس‌های سنتی عکس می‌شناسند. Microstock خرید و فروش اشتراکی عکس: فروش عکس با قیمت پایین به تعداد بیشتر و فراگیر. ادغام این اصطلاح”micropayment stock ” به معنی فروش فراگیر و کم قیمت. Midstock فروش عکس که قیمت آن بین microstock و macrostock است. Model Release سند قانونی که مدل‌ها امضا می‌کنند و به عکاس اجازه می‌دهند که از عکس آن‌ها برای فروش استفاده کنند. (برای تمام تصاویری که چهره کسی در عکس مشخص باشد الزامی‌است). Property Release سند قانونی که صاحبان املاک امضا می‌کنند و به عکاسان این اجازه را می‌دهند عکس‌های اموال و املاک آن‌ها را استفاده کنند و به فروش برسانند. (در صورت نیاز استفاده خواهد شد). Right Managed مجوزی که استفاده‌ی زمانی، جغرافیایی و هدف‌دار از عکس را محدود می‌کند و فقط در سایت‌های فروش اشتراکی عکس استفاده می‌شود. Royalty هزینه ای که به عکاس برای فروش یا مجوز استفاده از تصویر پرداخت می‌شود. Royalty Free مجوزی که استفاده‌ی نا محدود در هر زمان و مکان را پیشنهاد می‌کند. که در هر دو بازار macrostock و microstock استفاده می‌شود. Sell-through Rate معیار که مقدار عکس‌هایی که در یک مجموعه کار به فروش رفته است را اندازه می‌گیرد. Stock photography بازاری برای عکس‌ها که در آن اول عکس‌ها ایجاد می‌شوند و بعد به فروش می‌روند. Vector یک فرمت تصویری که می‌تواند به طور نامحدود تغییر سایز دهد که بدون دوربین ایجاد می‌شود. Watermark بخشی از علامت شفاف روی عکس که آن را از سرقت محفوظ می‌دارد. Snap shot به تصاویر ثبت شده لحظه ای که اغلب فاقد قصد هنری و یا روزنامه نگاری هستند اطلاق می‌شود. سوژه‌های اسنپ شات غالبا در بر گیرنده لحظه‌هایی از وقایع زندگی روزمره،...

ادامه مطلب
۵ نکته در مورد نورپردازی برای عکاسی پرتره
بهمن۰۱

۵ نکته در مورد نورپردازی برای عکاسی پرتره

عکس برداری از صورت یا پرتره یکی از متداول ترین انواع عکاسی  است. با مطالعه نکات زیر می‌توانید مهارت تان را در نورپردازی برای عکس برداری پرتره ارتقا ببخشید. ۱- از نورپردازی مسطح و یکنواخت اجتناب کنید فلش‌های روی دوربین کار زیادی برای پرتره شما انجام نمی‌دهند. نوری که از این فلش‌ها خارج می‌شود تند و ناخوشایند است و هیچ سایه ای به جا نمی‌گذارد، به همین دلیل از سوژه شما یک تصویر دو بعدی ایجاد می‌کند. هر چند این فلش‌ها در مواقعی که هیچ گزینه دیگری وجود ندارد انتخاب مناسبی است، اما برای گرفتن عکس پرتره اصلا مطلوب نیست. سعی کنید این آزمایش را انجام دهید. از ۲ پرتره عکس بگیرید- یکی با نور فلش و دیگری در حالیکه فلش خاموش است. شکی نیست که پرتره ای که بدون نور فلش عکس برداری شده است خوشایند تر و بهتر است، حتی اگر روشنایی صحنه فقط با نور یک لامپ تامین شده باشد. ۲- انعکاس نور یکی از اصلاحاتی که باید روی عکس یا نقاشی انجام داد ایجاد بازتاب نور در چشمان مدل است. این چیزی است که بیننده در نگاه اول نور را فریاد نمی‌زند اما در جایی از حافظه ناخودآگاه او تاثیر خود را بر جا می‌گذارد و به آن توجه می‌شود. به عکس‌هایی که برنده جایزه شده اند نگاه کنید، خواهید دید که این بازتاب در همگی آنها کاملا مشهود است. برای دست یابی به افکت بازتاب نور منبع نور و مدل را در محل مناسب قرار دهید. ۳- انتشار و پخش کردن نور نور پخش شده باعث ملایم شدن نور می‌شود. ضمنا نور ملایم شده برای داشتن یک پرتره زیبا و دلپسند کارایی خوبی دارد. شما می‌توانید با قرار دادن چیزی مثل یک کاغذ نیمه شفاف در جلوی نور، یک نور ملایم داشته باشید. اما به یاد داشته باشید که exposure یا پرتو دهی را برای اتلاف شدت نور تنظیم کنید. اگر منابع نور مصنوعی در اختیار ندارید، پنجره‌های بزرگ تر می‌تواند نور ملایم و زیبایی برای گرفتن یک پرتره برای شما ایجاد کند. ۴- عکس برداری به صورت تصادفی عکس برداری از پرتره به صورت تصادفی ایده خوبی است برای ساخت یک کتاب عکس. البته اگر این عکس‌ها را بدون کسب اجازه از مدل بگیرید ممکن است به دردسر بیفتید، پس سعی کنید این کار را فقط برای دوستان صمیمی‌و اعضای خانوداه خود انجام دهید. هر چند ممکن است عکس‌های تصادفی در وهله اول دلچسب و مطلوب به نظر نمی‌رسند، اما حس نوستالژیکی که بعدا با دیدن آنها به بیننده دست می‌دهد بسیار خوشایند و دوست داشتنی است. آیا می‌توان برای نورپردازی این نوع عکس نیز از قبل برنامه ریزی کرد؟ بله! برای نورپردازی این نوع عکس فقط نور یک لامپ و نوری که از...

ادامه مطلب