فروش اشتراکی عکس برای همه نیست.

بسیاری از مردم موسسات خاص خرید و فروش اشتراکی عکس را مورد انتقاد قرار می‌دهند در حالیکه علت واقعی نارضایتی آنها تنها اینست که Microstock برای آنها مناسب نیست. واضح است که Microstock برای عده ای کارآیی لازم را دارد، پس اجازه دهید تا بعضی موقعیت‌هایی که Microstock مناسب نیست و بعضی روش‌های جایگزین آن که مناسب تر هستند را  بررسی کنیم.

اگر شما یک “هنرمند” هستید:

تقریبا تمامی‌افراد موفق فعال در خرید و فروش اشتراکی عکس چه بصورت Microstock و چه سنتی، افرادی اهل تجارت هستند. آنها از درک صحیحی از آنچه که بازار می‌خواهد، دارند و مطابق با نیاز بازار آن را ایجا د می‌کنند یعنی جستجوی یا خریداری آنچه مورد نیاز بازار است، دنبال کردن روندهای بازار یا تلاش برای پیش بینی این روندها.

اگر شما علاقه زیادی به عکاسی از مناظر طبیعت، عکاسی انتزاعی، هنرهای زیبا و دیگر موضوعات غیر تجاری دارید، باید نسبت به دیگر افراد فعال در بازار Microstock تلاش بیشتری داشته باشید. تمام افراد موفق در خرید و فروش اشتراکی عکس، سررشته ای از هنر دارند اما همه آنها “هنرمند” نیستند.

هنوز هم “هنرمندان” زیادی هستند که در فروش اشتراکی عکس موفق هستند اما آنها جز استثناات محسوب می‌شوند. اگر شما یک “هنرمند” هستید و می‌خواهید کار خرید و فروش اشتراکی عکس انجام دهید باید انتظاراتتان را متناسب با آن تنظیم کنید.

شما نمی‌توانید جواب رد بشنوید ؟

رد شدن در بازار Microstock غیرقابل اجتناب است. حتی برترین اعضا هم عکس‌هایی دارند که پذیرفته نمی‌شود. فهرست بلند بالایی از مشخصات فنی مورد نیاز وجود دارد که هر عکس ارسالی باید با تمام آنها مطابقت داشته و همزمان جذابیت تجاری هم داشته باشد. بعلاوه این حقیقت را نیز باید در نظر داشت که اغلب بینندگان راجع به صنعت اشتراک عکس تجربه و دانش کمتری نسبت به عکاسان شرکت کننده دارند که باعث ناسازگاری‌های زیاد و رد شدن عکس از طریق بسیاری موسسات می‌شود که گاهی می‌تواند ناامید کننده باشد.

اگر نمی‌توانید به اندازه کافی از عکس‌هایتان فاصله بگیرید که مردود شدن آنها را بپذیرید، بیشتر و بیشتر یاد بگیرید و رو به جلو حرکت کنید، آن زمان است که می‌توان انتظار داشت شرکت در بازار Microstock برایتان ناامید کننده نباشد.

شما نمی‌توانید با نرخ کارمزد‌ها کناربیایید:

نرخ کارمزد در Microstock بسیار پایین است. حتی گاهی ممکن است از ۳۰۰ تومان بیشتر نباشد. با در نظر گرفتن این موضوع درک این مطلب بسیار مشکل است که چرا کسی باید عکس‌هایش را در بازار Microstock بفروشد. عکسی که شما با دقت فراوان و با تمام مهارت، استعداد و تجربیات خود و با بهره گیری از تجهیزات بسیار گران قیمت خلق کرده اید را باید با کارمزد ناچیز بفروشید. افراد موفق در Microstock این دیدگاه را کنار گذاشته اند. آنها درآمد را برحسب تعداد دفعات فروش در نظر می‌گیرند و نه بر حسب فروش هر تک به تک. واضح است که هر عکس روزانه به تعداد دفعات بیشماری خریداری می‌شود و اگر خوش بینانه نگاه کنیم این روند فروش برای هر عکس تا سالها ادامه خواهد داشت. اگر شما نمی‌توانید با نرخ کارمزد هر عکس کنار بیایید و نیمه پر لیوان را نگاه کنید، آن زمان است که از فروش عکس‌هایتان در بازار Microstock لذت نخواهید برد.

شما یک عکاس حرفه ای هستند:

بسیاری از عکاسان حرفه ای که در فضاهای دیگر کار می‌کنند، به Microstock به عنوان فرصتی برای استفاده از مهارت‌ها  و تجهیزاتشان در کسب درآمد جانبی نگاه می‌کنند. وقتی کسانی که فقط بعنوان سرگرمی‌در Microstock هستند می‌توانند در ماه چند صد دلار درآمد اضافه داشته باشند، مسلما حرفه ای‌ها بیشتر از این بدست خواهند آورد.

نکته اینجاست که Microstock و بطور کلی بازار خرید و فروش اشتراکی عکس، ضوابط و شرایطی متفاوت از دیگر فضاها دارد و بسیاری از عکاسان حرفه ای برای شروع کار در Microstock دچار مشکل شده اند. با این حال، بعضی عکاسان حرفه ای هم در بازار Microstock موفقیت زیادی کسب کرده اند. به نظر می‌رسد که این تفاوت ناشی از انرژی و زمانی است که باید صرف آشنایی و درک بازار خرید و فروش اشتراکی و Microstock شود. اگر به Microstock به عنوان یک فعالیت جانبی سهل الوصول و پر منفعت نگاه می‌کنید ، احتمالا Microstock مناسب شما نخواهد بود.

چه جایگزین‌هایی برای فروش اشتراکی ( Microstock) وجود دارد؟

اگر Microstock مناسب شما نیست، جایگزین‌های زیادی برای فروش عکس‌های شما وجود دارد. تعدادی از پیشنهادات ما عبارتند از:

ALAMY ـ موسسه معتبری است که ارسال عکس را برای عموم آزاد گذاشته است. قیمت‌ها در سطح سنتی بوده ( به غیر از طرح Novel Use) و هر دو حالت “حق نشر آزاد” و “حق نشر محفوظ” را ارائه می‌نمایند.

PHOTOSHELTER ـ موسسه جدیدی است که تا بحال عملکرد بسیار صحیحی داشته است. فروش آنها هنوز پایین است و برای آپلود (بارگذاری) عکس‌ها باید مراحل زیادی انجام شود اما به شما این اجازه را می‌دهد که خودتان قیمت را تعیین کنید ( حداقل ۵۰ دلار) و شما امتیازات دریافتی را با توجه به قیمت پیشنهادی، خودتان انتخاب می‌نمایید.

INMAGINE ـ  ارسال عکس از طریق سیستم IRIS آزاد  است و شما می‌توانید یکی از دو حالت Price Tier و Licensed Type را انتخاب نمایید.

CUTCASTER ـ  یک موسسه تازه تاسیس که در آن شما می‌توانید قیمت را انتخاب نموده و با توجه به اینکه عملکرد  عکس ارسالی شما تا چه اندازه مناسب بوده، بازخورد قیمت گذاری را دریافت می‌کنید.

SHUTTER POINT ـ یک موسسه پرداخت کن- بازی کن است  که به شما امکان می‌دهد خودتان قیمت گذاری کرده را از ۲۰ دلار به بالا، انجام دهید.

FEATUREPICS ـ یک موسسه خرید و فروش اشتراکی عکس است که به شما امکان می‌دهد خودتان بالاتر از سطح Microstock قیمت گذاری کنید.  در ضمن آنها فروش با “حق نشر محفوظ” را هم ممکن ساخته اند.

نویسنده: لی تورنز

ترجمه: خانم کاشف ( عکس بردار)

نویسنده: عکسبردار

انتشار این نوشته در

۱ دیدگاه

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.