چگونه اینترنت عکاسی را دگرگون کرد

امروزه انسانها عاشق عکاسی هستند و محاسبات نشان می‌دهند سالانه ۶۰ بیلیون عکس در جهان به ثبت می‌رسد. شاید بسیاری از این تصاویر ارزش هنری، بصری، خبری خاصی نداشته باشند اما بسیاری از آنها برای عکاسان آنها ارزشمند بوده و افراد آنها را به عنوان خاطره ای حفظ می‌کنند تا آن را با دوستان و خانواده خود تقسیم کنند.

نشریه تگراف با اشاره به تحولاتی که فناوریهایی از قبیل اینترنت در هنر عکاسی جهان به وجود اورده است گزارشی از شیوه‌های نوین ذخیره سازی، آرشیو، ویرایش، به اشتراک گذاری و چاپ تصاویر ارائه کرده است.

به گزارش مهر، گاه به اندازه ای در یک پدیده غرق می‌شویم که نسبت به تغییرات اطراف خود نابینا می‌شویم و این تجربه ای است که در بسیاری از جنبه‌های زندگی انسان رخ می‌دهد. با این حال سیر وقوع تغییرات در عصر حاضر سرعت بالاتری گرفته زیرا تعداد عوامل متحول کننده روز به روز افزایش یافته و این عوامل خود با سرعتی بالا و لحظه به لحظه پیشرفت می‌کنند.

رایج ترین این عوامل که نسل کنونی انسانها به شدت آن را با زندگی خود درگیر کرده، اینترنت است. پدیده ای که تاثیرگذاری آن بر زندگی به اندازه ای آشکار شده است که دیگر نیازی به بیان نداشته باشد. اما این فناوری گاه آنقدر زیرکانه بر عملکرد انسانها در زمینه‌های شغلی یا سرگرمی‌تاثیر می‌گذارد که تنها مقایسه دو زمان گذشته و حال می‌تواند تغییرات به وجود آمده را نمایان سازد.

هنر و حرفه هیجان انگیز عکاسی یکی از جنبه‌های زیبای فعالیتهای بشر است که پس از ظهور عصر دیجیتال و اینترنت به شدت متحول شده است. این تحول به اندازه ای شدت گرفته است که می‌توان به راحتی گفت جهان دچار جنون عکس شده است. امروزه دوربینهای دیجیتال با کیفیت و وضوح تصویری بالا را می‌توان با پرداخت هزینه ای کمتر از ۱۵۰ دلار خریداری کرد و این در حالی است که دیگر به سختی می‌توان تلفن همراهی یافت که به دوربین دیجیتال مجهز نباشد.

امروزه انسانها عاشق عکاسی هستند و محاسبات نشان می‌دهند سالانه ۶۰ بیلیون عکس در جهان به ثبت می‌رسد. شاید بسیاری از این تصاویر ارزش هنری، بصری، خبری خاصی نداشته باشند اما بسیاری از آنها برای عکاسان آنها ارزشمند بوده و افراد آنها را به عنوان خاطره ای حفظ می‌کنند تا آن را با دوستان و خانواده خود تقسیم کنند.

اینترنت با فراهم آوردن زمینه ای مناسب برای تولد شبکه‌های اجتماعی فرایند تقسیم یک تصویر با افراد مختلف را به اندازه غیر قابل تصوری آسان کرده است. برای مثال برخی شبکه‌های اجتماعی اکنون به یکی از بزرگترین مخازن عکس در جهان تبدیل شده اند. در مقابل شبکه‌های دیگر در تقسیم و به اشتراک گذاشتن تصاویر نقش مهمی‌به عهده دارند و کاربران با کمک آنها می‌توانند تصاویر خود را در لحظه به ثبت رسیدن، بر روی اینترنت به اشتراک همه کاربران قرار دهند.

امروزه دوره جعبه‌های مرطوب مملو از عکسهای پولاروید و نگاتیوهای دوست داشتنی سیاه و سفید و رنگی به پایان رسیده است. اکنون همه خانه‌ها از رایانه‌هایی با گنجایش ذخیره نامحدود برخوردارند که می‌توان تاریخچه خانوادگی افراد را به صورت تصویری در آنها گنجاند. در این دوره است که محافظت از آرشیو تصویری اهمیت ویژه ای پیدا می‌کند تا این تصاویر ارزشمند در اثر اختلالات ساده رایانه ای به دست نابودی سپرده نشوند. بسیاری از وب سایتهای اینترنتی به همین منظور امکان ذخیره سازی نسخه ای از آرشیو تصاویر را برای کاربران خود به وجود آورده اند، به این شکل کاربر با ذخیره آرشیو تصویری خود در این سایتها می‌تواند از هر رایانه ای به آن دسترسی پیدا کند، ذخیره سازی که اصطلاح “ذخیره سازی در ابر” به آن اختصاص یافته است.

در ادامه وب سایتها، ابزارها و خدمات شبکه ای معرفی خواهند شد که می‌توانند برای ذخیره سازی، به اشتراک گذاشتن، ویرایش یا چاپ تصاویر در شبکه بسیار کاربردی باشند.

ذخیره سازی و اشتراک

سایتهای زیادی برای تسهیل ذخیره سازی و به اشتراک گذاشتن تصاویر وجود دارند که یکی از مشهورترین آنها سایت FlickrT متعلق به شرکت یاهو است. این سایت در حال حاضر از میلیونها کاربر در سرتاسر جهان برخوردار بوده و آرشیو آن مجموعه ای بیش از چهار بیلیون عکس است. در این سایت برای کاربران دو نوع حساب وجود دارد، رایگان و غیر رایگان که تنها عکاسان حرفه ای به بخش غیر رایگان سایت نیاز خواهند داشت. حساب رایگان به کاربران امکان می‌دهد ماهانه در حدود ۱۰۰ مگابایت عکس و دو فایل ویدیویی را بر روی سایت بارگذاری کنند و به این شکل محیطی مناسب برای آرشیو کردن عکسها به وجود خواهد آمد.

در این سایت امکان ویرایش تصاویر نیز وجود دارد اما ارزش واقعی سایت Flickr در خدمات به اشتراک گذاشتن تصاویر است، زیرا کاربران می‌توانند به دوستان و خانواده خود اجازه دهند تا تصاویر آرشیو شده را مشاهده کنند و یا حتی بخشی از این تصاویر را برای استفاده عموم در اینترنت منتشر کنند. جایگزین بهتر Flickr سایت Picasa متعلق به شرکت گوگل است که کاربر به راحتی می‌تواند نرم افزار بارگذاری تصاویر را بر روی رایانه خود دانلود کرده و آلبومهای متعددی را از عکسهای خود بر روی این سایت به وجود آورد. فضایی که در این سایت در اختیار کاربر قرار گذاشته می‌شود یک گیگابایت است که گنجایش ذخیره پنج هزار تصویر با ابعاد بزرگ را خواهد داشت.

در عین حال استفاده از ابزارهای ویرایش و به اشتراک گذاشتن عکس در این سایت بسیار ساده است. از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این وب سایت امکان افزودن Geotag یا توضیحاتی درباره عکس ذخیره شده است، به این شکل کاربران می‌توانند تمامی‌تصاویر آرشیوی خود را به برنامه گوگل مپ بیافزایند.

ویرایش

به گزارش مهر، با وجود اینکه ابزارهای اولیه ویرایش عکس در بسیاری از سایتهای آرشیوی ارائه می‌شوند اما کاربران گاه نیاز دارند بدون وارد شدن به یک وب سایت یا استفاده از صدها نرم افزار پیچیده ویرایش عکس، عکسی را تغییر داده یا کادر آن را جا به جا کنند. شاید اکنون دانستن اینکه صدها برنامه ویرایش ساده عکس به صورت آنلاین وجود دارند، بسیاری از کاربران اینترنت را خوشحال کند. یکی از ساده ترین این برنامه‌ها Picnik نام دارد که به شما امکان می‌دهد عکسها را به صورت مستقیم از روی مرورگر ویندوز ویرایش کنید. این برنامه به کاربر کمک می‌کند تا به راحتی عکس مورد نظر خود را باز کرده و تغییراتی از قبیل برش عکس، متعادل سازی نور و کنتراست و روتوش کامل و حرفه ای بر روی عکس اجرا کند. برنامه‌های آنلاین دیگری از قبیل Splashup و Pixlr نیز وجود دارند که امکان ویرایش عکسها را در سطح پیکسلی به وجود آورده و با برنامه‌های حرفه ای ویرایش عکس مانند فتوشاپ برابری می‌کنند.

چاپ

با وجود پیشرفتهایی که در صنعت چاپگرهای الکترونیکی به وجود آمده است، معمولا چاپ کردن مجموعه ای بزرگ از عکسها سرنوشتی قابل پیش بینی دارد، عکسها در جعبه‌های بزرگ عکس بر روی یکدیگر انباشته می‌شوند و به تدریج رطوبت یا گرد و غبار آنها را از بین خواهد برد. اما در صورتی که عکسها در قالب یک آلبوم چاپ شوند و جنبه فیزیکی پیدا کنند، استفاده و نگهداری از آنها بسیار ساده تر و ملموس تر خواهد شد. سایت Photobox یکی از مشهورترین سایتهای چاپ عکس است که در آن می‌توان مجموعه ای متنوع از آلبومها را متناسب با نوع مجموعه عکس پیدا کرد. در بسیاری از موارد این امکان وجود دارد که کاربر نام و زیر نویس مورد نظر خود را به آلبوم بیافزاید. از دیگر سایتهای مشهوری که چنین خدماتی را برای کاربران به وجود آورده اند می‌توان به سایتهای Snapfish و Bob Book اشاره کرد.

منبع: حوزه هنری

نویسنده: عکسبردار

انتشار این نوشته در

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.