کسب درآمد از طریق فروش عکس (قسمت دوم)

در مقاله قبل، مروری کلی داشتیم بر اینکه فروش اشتراکی عکس چیست و موضوعات مرتبط با آن را نیز بررسی کردیم. در این مقاله و همچنین مطالب بعد از این، در مورد این موضوع و کلید‌های ورود به آن و نیز موارد مفید (و بعضاً غیر مفید) این مبحث بیشتر توضیح خواهم داد.

برای شروع قصد دارم تا کمی‌از تجربیات خودم در این زمینه را در اختیارتان بگذارم. از حدود هفت سال پیش تا الآن به طور نیمه حرفه ای عکس میگیرم. البته از سیزده سالگی نیز به شکل تفریحی عکاسی کرده ام. دوربین و عکاسی همیشه مرا وسوسه کرده اند. از سال ۲۰۰۲ با فروش اشتراکی عکس از طریق یکی از دوستانم آشنا شدم. در آن زمان او تعدادی از عکس‌های خود را بر روی سایت قرار می‌داد و از این طریق اعتبار لازم برای دانلود دیگر عکس‌ها برایش فراهم می‌شد. نام سایت www.iStockphoto.com  بود، هر عکس یک چهارم الآن قیمت داشت و برای هر بار دانلود پنج سنت عاید صاحب عکس می‌شد. در ابتدا این پنچ سنتی‌ها مرا هیجان زده نمی‌کردند یک دوربین دیجیتال جدید داشتم که حداقل شرایط مورد نیاز سایت را برآورده می‌کرد. همچنین تعدادی از عکس‌هایم را نیز اسکن کرده و در سایت قرار می‌دادم. آن زمان iStockphoto مجموعه ای در حدود ۱۱۰۰۰ عکس را در اختیار داشت.

اوایل کار حدود ۱۵ دلار عکس ظرف کمتر از دو هفته فروختم که برای من خوشحال کننده بود. در واقع آنجا بود که اهمیت صرف وقت در این زمینه را متوجه شدم، موضوعی که در این مقاله قصد دارم به آن بپردازم.

همان طور که به یاد دارید در قسمت اول این سلسله مباحث سؤالی مطرح شد مبنی بر اینکه آیا زمان کافی، برای مثال ۴ ساعت در هفته، برای این کار دارید؟ به نظر می‌رسد که زمان زیادی نیاز نباشد، اما بسته به وقتی که صرف می‌کنید کارهای روزانه تان را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد. در واقع شما زمان خود را صرف کارهای زیر می‌کنید:

  • عکس گرفتن
  • ویرایش
  • سامان دهی
  • بارگذاری بر روی سایت‌ها
  • اختصاص کلید واژه به عکس‌ها
  • تحقیق در مورد دیگر عکس‌های مرتبط
  • تحقیق در مورد پرفروش ترین‌ها

اینک به هر یک از این عناوین اندکی بپردازیم:

عکس گرفتن

عکس گرفتن در واقع آشکار ترین بخش ماجرا است، اما لزوما مهمترین نیست. امروزه بسیاری از مردم دو یا سه دوربین دیجیتال دارند و احتمالاً هزاران عکس بر روی‌هارد دیسک و یا سی دی ذخیره کرده اند. بد نیست هر از چند گاهی سری به این عکس‌ها زد. اگر نگاهی به عکس‌های سفر و دوستانه خود بیاندازید، خواهید فهمید که می‌توان از طریق آنها کسب درآمد کرد. قبل از اینکه عکس‌های جدید بیاندازید، نگاهی به مجموعه‌های قدیمی‌خود کنید. حتماً چیزهای با ارزشی خواهید یافت.

ویرایش

ویرایش یک عکس می‌تواند زمانی زیاد یا زمانی کمتر از انتظار را به خود اختصاص دهد. طوری عکاسی کنید که کمترین زمان برای ویرایش آن نیاز باشد.  تمامی‌عکس‌هایی که با دوربین دیجیتال گرفته می‌شوند، نیاز به کمی‌ویرایش رنگ و نور دارند. همانطور که در گذشته نیز اشاره شد، برنامه‌ها و نرم افزارهای کاربردی بسیاری در این زمینه وجود دارند. برخی از آنها کمی‌گران قیمت و برخی نیز رایگان در دسترس همگان قرار دارد. مناسب ترین نرم افزار برای ویرایش تصاویر فوتوگرافیک (عکاسی شده) Photoshop می‌باشد. با این وجود برنامه‌های ساده تر دیگری نیز موجود است که رایگان بوده و کار با آنها بسیار راحت است. این دسته از نرم افزارها را Gimp می‌نامند که بر روی سیستم عامل‌های Windows و Mac قابل اجرا هستند. از ابزارها و قابلیت‌های مختلف این برنامه‌ها به خوبی استفاده کنید. برای مثال از ابزار Crop برای حذف قسمت‌های اضافی عکس می‌توان بهره برد. حتماً نیاز خواهید داشت تا لک‌ها ی روی پوست را حذف کرده و یا علایم و آرم‌های تجاری را از دید بیننده پنهان نگاه دارید. البته این نوع موارد کمی‌تخصصی تر هستند، اما منابع خوبی بر روی اینترنت وجود دارند که در این زمینه به شما کمک می‌کنند، برای مثل میتوانید از مجموعه‌های آموزشی آترین استفاده کنید: www.atrintc.com

سامان دهی

سامان دهی عکس‌های دیجیتال میتواند کمی‌خسته کننده باشد. از طریق دیجیتال، تعداد عکس‌هایی که می‌توانیم بگیریم بسیار بیشتر از زمانی است که با نگاتیو عکاسی می‌کردیم، و این باعث شده تا همیشه با مشکل کمبود فضا برای ذخیره و آرشیو کردن این عکس‌ها مواجه باشیم. برای این کار می‌توان از طبقه بندی در ویندوز استفاده کرد. به این شکل که فولدری به نام Photos ایجاد کرده، داخل آن فولدر دیگری ساخته که بر اساس تاریخ عکس‌ها در آن جای می‌گیرد. همچنین می‌توانید یک توضیح مختصر در مورد مکان و هویت واقعی عکس‌ها بدهید. برای طبقه بندی فولدرها نرم افزارهایی هست که تا حدی کمک می‌کنند. مثل iphoto که البته مخصوص Mac است.

بارگذاری

بارگذاری عکس‌ها روی یک سایت زمانی بیشتر از تصور شما نیاز دارد. یک فایل به طور متوسط ۶ مگا پیکسلی، حجمی‌حدود ۲ مگابایت دارد. با فرض اینکه به اینترنت پرسرعت هم متصل باشید، باید برای هر عکسی یک دقیقه زمان کنار بگذارید. اگر همزمان چندین عکس را بار گذاری می‌کنید، ساعت‌ها زمان خواهد برد. در این مورد خاص کاری از شما ساخته نیست و همه چیز بستگی به سرعت اتصال دارد. اگر سرعت تان راضی کننده نیست به مکان‌هایی بروید که دسترسی به Wi-Fi داشته باشید.

کلید واژه‌ها

کلید واژه‌ها کمک می‌کنند تا مشتری عکس شما را پیدا کند. این کار وقت گیری است و می‌بایست برای تک تک عکس‌ها جداگانه انجام شود. روش کار نیز بدین صورت است که باید خود را جای کسی بگذارید که در موضوع خاصی مشغول جستجو است. تمام جوانب و احتمالات در جستجوی مخاطب را لحاظ کنید. البته کیفیت عکس بسیار مهم است.

تحقیق در مورد دیگر عکس‌های مرتبط

جستجو در مجموعه عکس‌های دیگر افراد برای ایده گرفتن، اختصاص کلید واژه و در معرض دید قرار گرفتن در Search، روشی کلیدی در MicroStock می‌باشد. در طول هفته زمانی را برای کندوکاو آرشیو‌های موجود MicroStock صرف کنید. اگر برای انتخاب کلید واژه مناسب مردد بودید، این کار کمک شایانی به شما خواهد کرد.

تحقیق و بررسی پرفروش ترین‌ها

تحقیق و بررسی پرفروش ترین‌ها نیز بسیار مهم است. در واقع نباید عکس‌هایی را که به فروش خوبی نخواهند رسید، آپلود کرد. اکثر سایت‌ها لیستی با عنوان “۱۰۰ فایلی که بیشتر از همه دانلود شده اند” دارند. iStockphoto بخشی با نام “پر طرفدارترین عکس‌ها و تصاویر” (Most Popular Photos & Photographs) دارد؛ جایی که عکس‌های برگزیده کاربران، که بیشترین تعداد دانلود را داشته اند، قرار دارد. این گونه بخش‌ها منابع خوبی برای یافتن بهترین‌ها است.

در تکمیل موارد بالا باید گفت، عادت کنید که دوربین تان را همیشه در کنار خود داشته باشید. اگر در محل کار خود احساس خستگی کردید و نیاز به کمی‌تنوع داشتید، می‌توانید از همکاران و محیط کار چند عکس بگیرید. به این دلیل توصیه می‌کنم دوربین همیشه همراهتان باشد که نباید منتظر پیش آمد خاصی برای عکس گرفتن بود. از هر موقعیتی برای این کار استفاده کنید. محل کار، محافل دوستانه، رستوران، اجتماع‌های خانوادگی و حتی هر جایی که ممکن است در ظاهر مناسب عکس گرفتن نباشد، اما این را بدانید که هیچ وقت نخواهید دانست چه موقع می‌توان بهترین عکس‌ها را گرفت.

برای من، منفعت این کار بیشتر از آن بود که تصورش را می‌کردم. رفته رفته درآمدی که بابت صرف وقت در فروش اشتراکی عکس به دست می‌آورم، بیشتر از درآمد شغل اصلی ام شده است. بخش بد ماجرا آنجا بود که گاهی هیچ سودی از ساعت‌ها کار به دست نمی‌آوردم، چرا که عکس‌ها به خوبی آماده نمی‌شد و کلید واژه‌ها نیز چنگی به دل نمی‌زدند.

ترجمه: امید متقیان فرد (عکسبردار)

نویسنده: عکسبردار

انتشار این نوشته در

۱۷ دیدگاه

  1. ba salam khedmat dost aziz
    ۲ta soal khahesh mikonam age momkene javab bedin
    ۱-az che hesabi baraye gereftan pol be hesabetan estefade mikonid
    ۲-aya baraye forosh aks ham bayad creadit dashte bashim mishe darbareye sakhtar creadit baram tozih bedin
    aya ba fotolia ham kar kardin
    mamnoon

    پاسخ شما
    • سلام
      برای انتقال پول راه‌های مختلفی هست. وقتی درآمد شما به حدی برسد که امکان واریز باشد شما باید انتخاب کنید که برای چه بانکی و حسابی پول واریز شود. بهترین راه کسی است که کردیت کارت (یا حسابی که سایت طرف قرارداد پشتیبانی می‌کند) داشته باشد. یا با صرافی‌ها مشورت کنید.
      در مورد سوال دوم اگر منظور کردیت (Credits) به معنی اعتبار است. اکثر سایت‌های فروش اشتراکی زمانی که خریداران حسابشان را شارژ میکنند به جای نمایش آن به دلار یا هر ارز دیگر آنرا به یک اعتبار داخلی تبدیل میکنند تا خریدار درگیر محاسبه‌های جزئی نشود به عنوان مثال در سایت fotolia.com هر اعتبار ارزشی معادل ۱٫۳ دلار دارد(البته این عدد میتواند نسبت به تعداد خرید اعتبار تا ۰٫۷۴ دلار هم کاهش پیدا کند).
      این اعتبار (Credits) در اکثر سایت‌ها برای خریداران تعریف شده و برای فروش عکس نیازی به پرداخت نیست.

      اگر برای پیدا کردن مسیر آپلود روی سایت fotolia.com مشکل دارید از این مسیر میتونید برید.
      fotolia.com/My Files/sell Images/Upload new files

      انشا الله به تدریج سایت‌های مختلف فروش عکس را بررسی و توضیحات کاملتر ارائه می‌شود.
      سال نو مبارک
      موفق باشید

      پاسخ شما
      • سلام چجوری باید در این سایت‌ها ثبت نام کرد مثلfotolia

        پاسخ شما
        • سلام
          فتولیا آمریکایی هست و فکر میکنم امکان عضویت ایرانی‌ها در این سایت وجود نداره.

          پاسخ شما
  2. سلام
    در ابتدا بابت مطالب خوب و مفید سایت ازتون تشکر میکنم
    ولی به نظر من هنوز جا داره که بازم به مطالب سایت اضافه بشه
    مثلا اگه میشه در مورد آپلود عکس در photo istock بیشتر و جزیی ترصحبت کنین٫ اگه اموزش تصویری آپلود عکس در photo istock رو٫ رو سایت بذارین ممنون میشم٫
    مثلا توهمین سایت ٫در آخرکه میخوام عکسو اپلود کنم نوشته فایل رو zipکنین بعد اپلود کنین٫ ووقتی این کار رو انجام میدم میگه فایل بصورت اشتباه زیپ شده٫ به هر شکلی هم که زیپ کردم باز error داد(با فشردگی زیاد٫ با فشردگی کم)
    البته فایل ارسالی من با فرمت Eps (با برنامه illustrator درست کرده بودم)٫ طرح وکتور بود

    پاسخ شما
    • سلام
      درست می‌فرمایید، امیدوارم مشکلات سایت رو به دست تنها بودن من ببخشید.
      اما در مورد ارسال فایلهای وکتور تا به حال چنین کاری نکردم.
      اگر امکان دارد خطایی که مشاهده می‌کنید رو بفرستید شاید بتونم کمکی کنم.
      این صفحه هم توضیحاتی در مورد خطا در ارسال فایل‌های ZIP و EPS داده.
      http://istockfaq.gettyimages.com/eps-upload-errors
      این هم توضیحاتی در مورد ارسال فایلهای وکتور:
      http://www.istockphoto.com/help/sell-stock/training-manuals/illustration/submission-requirements-file-formats
      ولی کلاً برای ارسال فایلها از FTP استفاده کنید راحت‌تر خواهید بود.
      یه پیشنهاد دیگه هم دارم. به نظر من برای شروع از bigstockphoto.com استفاده کنید. این سایت متعلق به سایت shutterstock.com ولی با سختگیری‌های کم تر.

      پاسخ شما
  3. با سلام و تشکر از مطالب بسیار خوبتون
    من بعد از گذروندن تست‌های سایت istock تونستم چند تا عکس آپلود کنم. بعد از چند روز هم همه عکس‌هایی که آپلود کردم کسپت شد و تو یوزر خودم قسمت myuploads میتونم ببینمشون. ولی نمیدنم چرا وقتی تو قسمت سرچ سایت اسم عکس‌هام رو وارد میکنم بین عکس‌ها دیده نمیشن. با کیوورد‌ها هم امتحان کردم ولی هیچکدوم از عکس‌هام رو نمیتونم پیدا کنم. لطفا اگه براتون مقدور هست راهنماییم کنید. با تشکر

    پاسخ شما
    • سلام
      معمولاً بین مرحله برسی و تأیید عکس تا نمایش یا اضافه شدن عکس به بانک اطلاعاتی سایت فاصله‌ وجود دارد. یعنی عکس شما تأییدشده ولی هنوز روی سایت به نمایش گذاشته نشده.
      مسئله دیگر این که بیشتر سایت‌ها برای حفظ کیفیت بالای عکس‌های جستجو شده یک رتبه‌بندی داخلی هم دارند. در واقع عکس شما تأییدشده ولی از نظر سایت عکس‌های بهتری در همین موضوع وجود دارد که برای حفظ مشتری بهتره آن عکس‌ها خریداری بشود و یا عکس مربوط به اشیائی یا موضوعی می‌شود که اپراتور سایت آن را درک نمی‌کنه (مخصوصاً در مورد مواد بومی‌ما). این عکس‌ها در پروفایل شخصی شما برای فروش وجود دارد و در جستجوهای خارج از سایت (مثل گوگل) پیدا می‌شود. یک خرید یا بازدید زیاد می‌تواند رتبه‌بندی رو تغییر بده.
      اگر بعد از چند روز حتی عکس در پروفایل شما هم دیده نمی‌شود به احتمال زیاد عکس‌ها تأیید نشده است.
      البته در مورد موارد قانونی هم احتمال این اتفاق وجود دارد. مثلاً عکس نیاز به مجوز نشر(فرم مدل) دارد و تا زمانی که شما فرم را ارسال نکنید عکس برای فروش ارائه نمی‌شه.
      موفق باشید
      محمدرضا سعیدی

      پاسخ شما
      • سپاسگذارم محمدرضای عزیز

        پاسخ شما
  4. سلام می خواستم بدونم سایت عکسبردار هم خرید و فروش آنلاین عکس انجام می دهد یا نه

    پاسخ شما
    • سلام
      ما فعلا به شما کمک میکنیم که روی سایت‌های خرید و فروش عکس فعالیت کنید و درآمدتان را از طریق ما انتقال و دریافت کنید.

      پاسخ شما
  5. سلام چجوری میشه عکس آپلود کرد اونجا؟

    پاسخ شما
  6. سلام و ممنون از سایت خوبتون.عزیز من تو سایت istock ثبت نام کردم برای اپلود عکس حتما باید اطلاعاتو تکمیل کرد.بعد نه ایرانو داره ادرسم میخواد .لطفا راهنمایی کنید.با تشکر.

    پاسخ شما
    • سلام
      دوستان قبلا چنین مشکلی داشتند که از پشتیبانی istockphoto پرسیدیم
      پاسخ istockphoto :
      از طریق صفحه:
      http://www.istockphoto.com/contact_ticket.php
      مشخصات عضویت رو ارسال کنید.

      این مشخصات رو نیاز دارن:
      Email Address associated to the account
      First and Last Name
      Physical Address (specify the street address, city, state/province and postal code)
      Telephone Number

      پیغام رو برای این بخش بفرستید
      Customer support
      (copyright, sign in, join, purchase, download issues, technical problems or feedback)

      ابتدای متن توضیحی در مورد عدم وجود نام ایران در لیست بنویسید

      پیشنهادم اینه که با سایت http://www.bigstockphoto.com شروع کنید که شرایط عضویت و پذیرش عکاس ساده تری داره، بعد از این که به قوانین و مقررات فروش آشنا شدید برای فروش بهتر در سایت‌های istockphoto.com و shutterstock.com عضو شوید

      آموزش مقررات عضویت در bigstockphoto.com :
      مقررات ارسال عکس (قسمت اول)
      مقررات ارسال عکس (قسمت دوم)
      مقررات ارسال عکس (آزمون)

      موفق باشید

      پاسخ شما
  7. لطفا اموزش آپلود وکتور در سایت istock رو هم در سایت قرار دهید.
    به هیچ وجه نتونستم فایل رو در سایت آپلود کنم
    در ضمن نام کشور ایران هم حین ثبت نام در لیست انتخاب کشورها نیست
    با اینکه وکتورهای جالبی میتونم طراحی کنم ولی متاسفانه نمیتونم در سایت آپلودشون کنم
    ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید

    پاسخ شما
    • سلام
      حقیقت روی وکتور تجربه ای نداشتم. ولی چیزی که توی قوانین دیدم و اون حدی که متوجه شدم باید یه فایل زیپ درست کنید که شامل فایل لایه باز کار با فرمت‌های EPS یا Ai و فایل پیش نمایش با فرمت JPG رو باید آپلود کنید.
      کشور ایران رو حذف کردن. با پشتیبانی istock هماهنگ کردیم گفتن اگر میخواید عضو بشید مشخصات رو برای بخش عضویت پشتیانی بفرستید تا کاربری رو براتون با مشخصات ایران ایجاد کنن.
      اگر دقیقتر هم بفرمایید توی کدوم مرحله مشکل پیش اومده شاید بتونم کمک کنم.
      شاد و موفق باشید

      پاسخ شما

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.