کسب درآمد از طریق فروش عکس (قسمت اول)

کسب درآمد از طریق فروش عکس‌های دیجیتال: (قسمت اول)

موضوع جالبیه! این طور نیست؟ این روزها چه کسی بدش می‌آید کمی‌درآمد اضافی داشته باشه؟ از قیمت یک دوربین دیجیتال در نظر بگیرید تا یک کار ورزانه پیش پا افتاده، همه این‌ها می‌توانند دلیل این باشند که شما هم عکس‌های خود را برای استفاده در دسترس دیگران قرار دهید. من در طول پنج سال گذشته بر روی موضوع فروش حق نشر عکس کار کرده و نظرات، مفاهیم و ایده‌هایم را با دیگران به اشتراک گذاشته ام.

خرید و فروش اشتراکی عکس چیست؟ ویکی پدیا در این باره به ما می‌گوید:

خرید و فروش اشتراکی عکس عبارت است از، مجموعه ای از عکس‌های موجود که برای کاربرد‌های مشخص دارای مجوز هستند. ناشران کتاب، ویژه نامه‌ها، مجلات، آژانس‌های تبلیغاتی، فیلمسازان، طراحان وب، هنرمندان گرافیک، دفاتر طراحی داخلی، شرکت‌های سهامی‌مادر و تمامی‌افراد و مشاغلی که از عکس‌های گوناگون برای برآوردن نیاز‌های تخصصی خود استفاده می‌کنند، با استفاده از این سازوکار (خرید و فروش اشتراکی عکس) به جای در اختیار گرفتن یک عکاس برای عکاسی از موضوعات مورد نظر، وقت و هزینه خود را هدر نداده و در این مورد صرفه جویی خوبی می‌کنند. با وجود مجموعه با ارزش عکس‌های اشتراکی روی وب که ممکن است مورد جست وجوی بسیاری از کاربران قرار گیرد، وقت با ارزش کاربران هدر نمی‌رود حتی زمانی که به دنبال عکسی با مشخصات خاص هستند. با توجه به روش‌های ارسال محتوای دیجیتال، شما می‌توانید به صورت آن لاین یک عکس را خریداری و به وسیله ایمیل و یا از طریق دانلود آن را دیافت نمایید.

اهمیت پیام‌های تصویری و گسترش خرید و فروش عکس

به نظر من این روزها هر چیز مرتبط با مباحث مالی و تجاری به بازاریابی و جلب توجه نیز نیازمند است. یک تصویر خوب و استاندارد از هزاران سطر توضیحات مفیدتر و معنی دار تر است. نگاهی به جعبه حبوبات داخل آشپزخانه بیاندازید؛ یک عکس روی آن می‌بینید. نگاهی به یک مجله بیاندازید؛ برای تمامی‌تبلیغات داخل مجله کسی عکاسی کرده. این وب سایت اغلب از عکس‌ها برای کمک کردن به شرح یک موضوع استفاده می‌کند. از نظر قانونی شما نمی‌توانید روی یک عکس کلیک راست کرده و آن را به راحتی از روی اینترنت برای خود ذخیره کنید و در سایت خود از آن استفاده کنید، همانطور که نمی‌توانید یک مقاله یا مجله را برای خود تکثیر کنید. فرض کنید یک واحد تجاری در فلوریدا برای بروشور تبلیغاتی خود به عکس یک کوهستان پر از برف و یا عکس شخصی در حال پاسخگویی به تلفن است نیاز دارد. به طور حتم آن‌ها در فلوریدا کوه پوشیده از برف ندارند و یا شاید هم بودجه لازم برای به خدمت گرفتن یک مدل و یک عکاس را نداشته باشند. بنابراین به سراغ یک سایت فروش عکس می‌روند. جایی که با یک قیمت متعادل می‌توانند عکس مورد نظرشان را خریداری کنند. صاحب عکس یا همان عکاس نیز درصدی از فروش عکس را به دست می‌آورد.

با این اوصاف، برای پول درآوردن از این راه از کجا باید شروع کرد؟

        شاید کمی‌زود است تا به سؤال فوق پاسخ دهیم. بهتر است در ابتدا جواب چند پرسش مقدماتی زیر را بدانیم:

  1. آیا وقت کافی برای صرف کردن روی این کار دارید؟ (شاید حدود چهار ساعت در هفته)
  2. آیا قادرید بلافاصله بعد از اینکه ایده ای در ذهنتان جرقه زد، عکس آن را بگیرید؟
  3. آیا دوستان و آشنایانتان که در عکاسی با شما همکاری می‌کنند، مایلند فرم‌های “انتشار عکس مدل‌ها” را امضا کنند؟
  4. آیا دوربین شما کیفیت و قابلیت خوبی دارد؟
  5. آیا می‌دانید یک عکس را به طور کامل چه طور می‌توان ویرایش کرد؟
  6. آیا قادرید کلید واژه‌های مرتبط با عکستان را یافته و به آن پیوند دهید؟
  7. آیا حاضرید پول بیشتری را برای دوربین و ادوات جانبی آن سرمایه گذاری کنید؟
  8. آیا می‌توانید در مورد خودتان بی طرفی و انصاف را رعایت کنید و واقع بین باشید؟
  9. آمادگی این را دارید تا احیانا عکس‌هایتان مورد قبول واقع نشوند؟
  10. تمایل دارید بخشی از زمان خود را صرف یادگیری کنید؟

 

۱- آیا وقت کافی برای صرف کردن روی این کار دارید؟ (شاید حدود چهار ساعت در هفته)

آپلود فایل‌ها با حجم کامل وقت زیادی می‌برد. همینطور برای ویرایش و توضیحات عکس. البته زمان صرف شده جهت گرفتن عکس را هم به آن اضافه کنید. من وقتی این کار را با نظم و قاعده خاصی انجام می‌دادم، اغلب یک ساعت شاید هم بیشتر در روز صرف ویرایش عکس‌ها می‌کنم و دو ساعتی را هم صرف آپلود و فهرست کردن آن‌ها می‌کنم.

۲- آیا قادرید بلافاصله بعد از اینکه ایده ای در ذهنتان جرقه زد، عکس آن را بگیرید؟

برای فروش یک عکس باید به خریدار چیزی بدهید که ارزش خرید را داشته باشد. این موضوع بدین معنی است که بسیاری از ایده‌های ذهنی شما غیر قابل اجرا و یا تکراری هستند، مثلا از هر چیزی که روی میز تحریرتان، آشپزخانه، اتاق پذیرایی و حتی کشوی لباس‌هایتان هست را می‌توان عکس گرفت. هزاران هزار از این دست عکس‌ها در وب یافت می‌شوند. شما باید ایده‌های جدید و قابل ارائه داشته باشید و با مفاهیم جدید از سوژه‌های تکراری عکس بگیرید.

۳- آیا دوستان و آشنایانتان که در عکاسی با شما همکاری می‌کنند، مایلند فرم‌های “انتشار عکس مدل‌ها” را امضا کنند؟

یکی از بهترین راه‌های فروختن یک عکس این است که فرد یا مدلی هم در آن حضور داشته باشد. برای انجام این کار مدل‌های داخل هر عکس باید قراردادی را امضا کنند تا حقوق مادی آنان از طریق فروش هر کدام از عکس‌ها تأمین شود. من اغلب یک نوع معامله ساده با خانواده و یا دوستان انجام می‌دهم- به این صورت که: با آوردن دوربینم به یک مهمانی، برای مثال یک تولد، موافقت می‌کنم تا برای صاحب مهمانی عکس تهیه کنم. اگر آن‌ها موافق باشند من هم گشتی اطراف زده و عکس‌های دلخواهم را با ژست‌های متنوع می‌گیرم. آن‌ها هم در عوض اجازه نامه انتشار آن‌ها را به من می‌دهند. این روش اغلب برای طرفین معامله بهترین است.

۴- آیا دوربین شما کیفیت و قابلیت خوبی دارد؟

امروزه بسیاری از سایت‌های خرید و فروش آن لاین شرایط آسانی برای پذیرش فایل‌ها در نظر می‌گیرند. پایه برای شروع کار، یک دوربین ۵ مگاپیکسلی است. یک دوربین دیجیتال SLR که قابلیت تعویض لنز هم دارد، برای تولید عکس‌های با کیفیت بسیار مطلوب است. توجه داشته باشید که مگاپیکسل بالا همیشه به معنی عکس‌های بهتر نیست. در واقع کیفیت سنسور نقش مهم تری در تولید یک عکس خوب ایفا می‌کند.

۵- آیا می‌دانید یک عکس را به طور کامل چه طور می‌توان ویرایش کرد؟

عکس‌ها را اغلب می‌توان با اندکی اصلاحات در آن‌ها به سطح و کیفیت بالاتری رساند. اصلاحاتی از قبیل:

  • Cropping
  • اصلاح رنگ
  • Density
  • جزئیات سایه
  • وضوح

یک نرم افزار (برنامه) ویرایش عکس مورد نیاز است. هر عکسی که دوربین ثبت می‌کند میتواند برای کیفیت بهتر کمی‌دستکاری شود. من سال‌هاست که از فوتوشاپ استفاده می‌کنم. نسخه در دسترس آن در حال حاضر CS5 می‌باشد. ممکن است شما با برنامه GIMP راحت باشید، که هم برای کاربران ویندوز و هم MAC قابل استفاده است. توجه داشته باشید که هر گونه نام حقوقی باید از روی عکس‌ها حذف شود. لوگو‌ها، آرم‌ها، متون و سایر مواردی که شامل قانون کپی رایت هستند، نمی‌توانند روی یک عکس بوده و آن عکس معامله شود.

۶- آیا قادرید کلید واژه‌های مرتبط با عکستان را یافته و به آن پیوند دهید؟

وب سایت‌های خرید و فروش عکس از موتورهای جست و جوی مختص خودشان بهره می‌برند، به طوری که عکس مورد نظرتان را با تایپ کلمات توصیفی می‌توانید پیدا کنید. این روش زمانی که جزئیات فیزیکی شئ بیشتر مورد نظر شماست، کاربرد به سزایی دارد.

شما می‌توانید پنجاه (یا بیشتر) کلیدواژه را به یک عکس پیوند دهید. تصویر لامپی که در زیر مشاهده می‌کنید، می‌تواند مثال خوبی برای این روش باشد. اگر این عکسی بود که قصد فروش آن را در یک وب سایت داشتم، کلید واژه‌هایی که برای آن در نظر می‌گرفتم بدین صورت بودند:

  • لامپ
  • شیشه
  • قرمز
  • شفاف
  • شیشه ای
  • نورانی
  • نور
  • روشنایی
  • برق

همانطور که ملاحظه می‌کنید، برخی از این واژه‌ها دقیقا کلمات تشریح کننده مورد نظر هستند، بقیه شاید صفات شئ باشند. انتخاب کلید واژه مناسب نقشی مهم در هدایت کاربر برای پیدا کردن عکس دلخواه ایفا می‌کند. حتی می‌توان جزئیات بیشتری از عکس را در این امر دخیل کرد که بعد به آن می‌پردازیم.

۷- آیا حاضرید پول بیشتری را برای دوربین و ادوات جانبی آن سرمایه گذاری کنید؟

هر میزان در امر عکاسی پیشرفت می‌کنید، متوجه می‌شوید که به دوربین و لنزهای بهتر، ابزار جانبی بیشتر مثل فلاش، سه پایه و … نیاز دارید، که این مستلزم صرف هزینه بیشتر است. ممکن است بعد از صرف چنین هزینه‌هایی تا ماه‌ها پول شما باز نگردد، امّا آیا حاضرید تا یک سرمایه گذاری، هر چند کوچک انجام دهید؟ من برای شروع با سه دوربین در یک آتلیه، که همگی اجاره ای بودند، شروع کردم. الآن می‌فهمم که ارزشش را داشت.

۸- آیا می‌توانید در مورد خودتان بی طرفی و انصاف را رعایت کنید و واقع بین باشید؟

عدم خود اصلاحی می‌تواند بزرگترین دلیل سقوط یک عکاس باشد. منظور من ویرایش عکس در برنامه‌هایی مثل فوتوشاپ نیست. در واقع به معنی انتخاب بهترین گزینه ممکن از یک گروه عکس مشابه است. عکاسی که عکس لامپ بالا را گرفته به احتمال زیاد یک جین از آن عکس را با اندک تفاوت در زاویه‌ها داشته است. به هر حال او عکسی را برگزیده که به نظر خودش بهترین نمونه از آن همه عکس بوده است. آپلود پانزده عکس که اساسا از یک دسته اند و فقط در زاویه عکاسی اندکی تفاوت دارند، به مشتری پیشنهاد‌های متنوعی نمی‌دهد، حتی ممکن است او را گیج کند و از خرید عکس منصرف شود. تنها عکس‌هایی را در معرض دید دیگران برای فروش قرار دهید که از میان بهترین‌ها بهترین باشند. برای من بسیار پیش آمده که از مدل‌ها بیش از ۴۰۰ عکس یا بیشتر در زمانی حدود ۲ ساعت گرفته ام. ولی بعد از پایان کار و گرفتن عکس از تمامی‌زوایا، حدود ۲۰ عکس را به عنوان خروجی در معرض دید دیگران قرار دادم که خیلی رضایت بخش بود.

۹- آمادگی این را دارید تا احیانا عکس‌هایتان مورد قبول واقع نشوند؟

به طور حتم برخی از عکس‌های شما پذیرفته نمی‌شوند. چطور؟ بیش از ۵۰ درصد عکس‌هایی که ارائه می‌کنید رد می‌شوند. تعجب نکنید و اجازه ندهید روی شما تأثیر منفی بگذارد، برعکس از آن به عنوان یک فرصت استفاده کرده و مجموعه خود را بهبود بخشید.

۱۰– تمایل دارید بخشی از زمان خود را صرف یادگیری کنید؟

مهم نیست عکاس تازه کاری باشید یا برعکس فردی با تجربه و با سابقه سال‌ها کار در این زمینه باشید، یادگیری، بخشی پایان ناپذیر از این حرفه است. من عضو چندین انجمن و فوروم اینترنتی هستم که بر پایه گفت و گو با دیگر عکاسان درباره چگونه عکس گرفتن شکل گرفته اند. مراحل و تکنیک‌های عکاسی و مهمترین قسمت، نقد عکس‌ها. کتاب‌ها و امروزه DVD‌ها به طور فزاینده ای در حال تبدیل شدن به ابزار‌های مهمی‌برای ساماندهی تکنیک‌های مختلف هستند، به طوری که من اغلب برای گرفتن عکس‌های جدید به آنها رجوع می‌کنم.

در ادامه این مباحث و همچنین ارائه مثال‌ها و نمونه‌های بیشتر، پیشنهادها و ایده‌های جدید به جهت پررنگ تر جلوه دادن مبحث عکاسی به عنوان یک منبع درآمد، مقالات بیشتری ارائه خواهم کرد. از نظرات و پیشنهادات شما هم به شدت استقبال می‌کنیم.

ترجمه: امید متقیان فرد ( عکسبردار )

نویسنده: عکسبردار

انتشار این نوشته در

۱۰ دیدگاه

  1. سلام
    وقتتون بخیر
    اگرمیتونید به من کمک کنید تا عکس‌هام رو به فروش و از اون درآمدی رو کسب کنم ممنون

    پاسخ شما
    • سلام
      سایتهای خرید و فروش اشتراکی عکس این کار رو برای شما انجام میدن.
      ما سعی میکنیم آموزش کار با این سایت‌ها رو ارائه کنیم.
      اگر در روند عضویت و کار با سایت‌ها مشکلی داشتید ما در خدمتیم.

      پاسخ شما
  2. سلام رحیمیانی هستم مقیم شهرستان دلفان لرستان
    با توجه به کوهستانی بودن منطقه و علاقه ی که من به عکاسی دارم میتونم عکسهای زیادی تهیه کنم در زمینه‌های مختلفت از جمله طبیعت فقط احتیاج به کمکی دارم که بتونم از استعدادم در این زمینه استفاده کنم اگر مایل باشید چندتا عکس براتون میفرستم

    پاسخ شما
    • سلام
      وقت بخیر
      ممنون، متاسفانه ما خودمون خرید عکس نداریم.
      توی سایت‌های فروش عکس ثبت نام کنید و به کیفیتی که برای سایت‌ها قابل قبول هست برسید. انشاالله عکس‌های شما از مناطق زیبای لرستان در دنیا دیده بشه و فروش بره.
      موفق باشید

      پاسخ شما
  3. سلام من عکاسی میکنم واسه فروش عکاسام چطوری میتونم با سایت‌های خارجی کار کنم

    پاسخ شما
    • سلام
      وقت بخیر
      روی سایت ما آموزشهای مختلف شرایط و قوانین کار با سایت‌های فروش اشتراکی عکس اومده، اگر مورد خواصی مدنظر شما هست بفرمایید کمکی از دستمون بر بیاد انجام در خدمت هستیم.

      پاسخ شما
  4. سلام خواستم بدونم کدوم سایتا برای فروش عکس راحتترن؟ ایا ثبتنام و اشتراک پولی دارن همشون؟

    پاسخ شما
    • سلام
      برای اکثر سایتها عضویت عکاسها رایگان هست.
      از نظر سادگی روال کار سایت bigstockphoto.com از همه ساده تر هست.
      سایت شاتراستاک پر فروش ترین سایت هست.
      لیست سایت‌ها به ترتیب رنک فروش:
      ۱ shutterstock
      ۲ canstock (inc fotosearch)
      ۳ istock
      ۴ fotolia
      ۵ dreamstime
      ۶ depositphotos
      ۷ bigstock
      ۸ photodune
      ۹ ۱۲۳rf
      ۱۰ panther
      ۱۱ mostphotos
      ۱۲ veer
      ۱۳ colourbox
      ۱۴ pond
      ۱۵ stockfresh
      ۱۶ zoonar
      ۱۷ featurepix
      ۱۸ photocase
      ۱۹ crestock
      ۲۰ cutcaster
      ۲۱ yaymicro

      پاسخ شما
  5. سلام و عرض ادب
    بنده عکاس آثار تاریخی و پانوراما هستم. می‌خواستم ببینم آیا در حال حاضر امکان فروش عکس در سایتهای خارجی که اشاره کردید وجود داره؟ منظورم اینه که با توجه مشکلات تحریمی، مشکلی در رابطه با دریافت پول وجود نداره؟ فیلتر بودن این سایتها در ایران مشکلی در این زمینه ایجاد نمیکنه؟
    لطفا در این زمینه راهنمایی بفرمایید.

    پاسخ شما

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.