ده سال با فروش اشتراکی آنلاین عکس

نویسنده:لی تورنز

ترجمه: امید متقیان فرد

بیش از ده سال از آغاز فعالیت اولین آژانس خرید و فروش آنلاین عکس می‌گذرد. قصد داریم تا با نگاهی گذرا به شکل گیری تعدادی از پیشگامانی که طی یک دهه گذشته صنعت خرید و فروش آنلاین عکس را شکل و پرورش داده اند، بپردازیم.

سال ۲۰۰۰- اشتراک گذاری عکس در اینترنت

داستان مشهوری است. قسمت تلخ ماجرا مربوط می‌شود به مخالفت و مقاومت بنگاه‌های سنتی بازار عکس در برابر این موضوع، زمانی که “بروس لیوینگ استون” چند هزار از عکس‌های شخصی خود را به طور رایگان در اینترنت به اشتراک گذاشت. با ثبت آدرس اینترنتی با نام پیش پا افتاده – که البته الآن بسیار پرطرفدار شده – iStockphoto متولد شد. این پایگاه به سرعت مورد استقبال طراحانی که عکس‌های خود را منتشر می‌کردند قرار گرفت، و به یک مرکز پر رونق و شکوفا تبدیل گشت.

سال ۲۰۰۱- شکل گیری بازار فروش عکس

سرمایه گذاری ده هزار دلاری گروه، بروس را ناگزیر به پذیرش تغییر خط مشی خود کرد. او پس از مشورت با گروه و همکاران خود تصمیم گرفت تا نرخ مشخصی را برای دانلود هر فایل در نظر بگیرد. به این ترتیب مدل تجاری فروش عکس متولد شد.

۲۰۰۲-۲۰۰۳ یک کسب و کار واقعی

iStockphoto در عرصه تجارت عکس یکه تازی می‌کند.

سال ۲۰۰۴ – Dreamstime, Shutterstock و Andres

در ماه مارس ۲۰۰۴، یک طراح اهل رومانی به نام  Serban Enache مدل آن لاین و کاربردی عکس‌های اشتراکی خود را (Dreamstime که از فوریه ۲۰۰۴ شروع به کار کرده بود) به یک مدل تجاری خرید و فروش عکس تغییر کاربری داد و به سرعت به جمع طراز اولی‌های این بازار پیوست.
طی یک فرآیند مشابه بعدها در نیویورک نیز یک برنامه نویس کامپیوتر به نام Jon Oringer، وب سایت خود را به سازو کار مرسوم در مدل‌های تجاری خرید و فروش عکس تغییر داد او ۳۰٫۰۰۰ از عکس‌های خود را در معرض فروش گذاشت و به دنیای تجارت عکس پیوست او از جولای ۲۰۰۳ آغاز به کار کرد.

 

 

همچنین در همین سال Shutterstock پا به عرصه ظهور گذاشت و در مدت زمان کمی‌و با سرعتی باور نکردنی بر بازار خرید و فروش عکس چیره شد.
در این سال یک طراح گرافیک کلمبیایی الاصل به نام Andres Rodriguez از لندن به این تجارت وارد شد و خود را به عنوان یک اشاعه دهنده این بازار معرفی کرد.

 

 

سال ۲۰۰۵- Fotolia و Yuri

در این سال Oleg Tscheltzoff با تجارب موفق در امر تجارت و هم چنین کارآفرینی، Fotolia را به زبان فرانسه وارد بازار خرید و فروش عکس می‌کند. این بنگاه جدید التأسیس توانست با ابتکار پرداخت ۵ سنت به ازای هر عکس پذیرفته شده بر شرایط بحرانی که بر بازار حاکم شده بود فائق شود. این سایت به سرعت گسترش یافت و یک بازار اروپایی داد و ستد عکس را پایه گذاری کرد.
از دیگر اتفاقات مهم این سال می‌توان از Yuri Arcurs، دانشجوی اهل دانمارک رشته روانشناسی و فارق التحصیل عکاسی نام برد، که به عنوان یکی از فعالان و اشاعه دهندگان تجارت عکس خود را مطرح ساخت.

سال ۲۰۰۶  Jupiterimages و  Subscriptions

Jupiterimages  با خرید حق کنترل و مالکیت StockXpert به سرپرستی شرکت HAAP Media وارد بازار می‌شود.
همچنین شاتر استاک به عنوان اولین پیشنهاد دهنده “ویدئو در سایت‌های خرید و فروش عکس” به سختی بر iStockphoto چیره می‌شود. در سال ۲۰۰۸ دو پایگاه StockXpert و Fotolia نیز به این عرصه گام می‌گذارند.
در سال ۲۰۰۶ سایت Dreamstime برای اولین بار فروش از طریق اعتبار را ایجاد کرد. بعد‌ها  StockXpert در سال ۲۰۰۷، Fotolia در سال ۲۰۰۸ و iStockphoto در سال ۲۰۰۹ این ساز و کار را به کار می‌گیرند.
رفته رفته این بازار پررونق و مجموعه‌های عکس این شرکت‌ها میلیون‌ها فرسنگ دورتر در سراسر دنیا گسترش می‌یابد.

سال ۲۰۰۷  Corbis و  ورود عکس‌های خبری به بازار

Corbis  سایت تازه نفس  SnapVillage را راه اندازی می‌کند، اما به موفقیت چندانی نایل نمی‌شود وبعد از دو سال به کار خود پایان می‌دهد.
Shutterstock  اولین شرکتی است که عکس‌های خبری را وارد بازار خرید و فروش عکس می‌کند. در سال ۲۰۰۸ Dreamstime و در سال ۲۰۰۹ BigStockPhoto این امکان را برای کاربران خود فراهم می‌کنند.

سال ۲۰۰۸- گارانتی و خدمات

Vivozoom  اولین شرکتی است که عکس‌های ضمانت شده دارای پشتوانه قانونی را عرضه کرد.
StockXpert  به سرپرستی Jupiterimages  به قیمت ۹۶ میلیون دلار به iStockphoto فروخته می‌شود.
LookStat  به عنوان اولین ارائه دهنده خدمات شخص ثالث در خرید و فروش عکس، خود را به بازار معرفی می‌کند.

۲۰۰۹- تحکیم بازار

Corbis  محتوای Snap Village را به Veer Marketplace، که به تازگی به تملک خود در آورده اند، انتقال می‌دهد.
iStockphoto, Shutterstock  و Veer Marketplace تحت تأثیر Vivozoom، عکس‌های گارانتی شده خود را ارائه می‌کنند.

iSyndica  خدمات تعمیم یافته خرید و فروش عکس خود را ارائه می‌دهند. همین طور چندی بعد امکان تحلیل تصاویر و ویدئو‌ها و همچنین پشتیبانی از آن‌ها را برای کاربران فراهم می‌کند.
Shutterstock، سایت  BigStockPhoto را خرید.

 

نرخ رشد بنگاه‌های خرید و فروش آنلاین عکس به ماهیانه ۲۵۰،۰۰۰ تا ۳۰۰،۰۰۰ افزایش یافته است.


 

سال ۲۰۰۴ – Dreamstime, Shutterstock و Andres

نویسنده: عکسبردار

انتشار این نوشته در

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.