بازار عکس ایران در گفتگو با فرزادهاشمی
ما به حقوق خودمان احترام نمیگذاریم. فرزادهاشمیاز معدود افرادی است که گفتنیهای فراوان و روشنگری در زمینه فروش عکس، مشکلات و محدودیتهای آن دارد. وی که متولد ۱۳۳۹ و فارغ التحصیل مهندسی معماری است، «صفیر» تنها آژانس عکس ایران را مدیریت میکند. با وی درباره تاسیس آژانس عکس سفیر، مشکلات و چالشهایی که با آن روبرو بوده و هست، چگونگی ارتباط بیشتر با بازارهای جهانی و رونق بازار داخلی، آینده عکاسی در ایران، اکسپو و مسابقات عکاسی صحبت کردیم. لطفا مختصری از سوابق کاری خود بگویید ما در سال ۱۳۶۸ جایی را به نام صنایع فرهنگی ایران راه اندازی کردیم، که اولین کاری است که من در بخش غیردولتی شروع کردم. پیش از آن مدیر عامل انجمن سینمای جوانان و سردبیر و مدیر مسئول مجله عکس بودم. قبل تر هم سوابقی در صدا و سیما داشتم. سال ۶۸ تصمیم گرفتم توانمندیهایی که برایم بوجود آمده را، در شاخه مستقلی به کار بگیرم که عمدتاً محور اصلی آن، عکاسی بود. تصمیم گرفتم یک آژانس عکس در ایران راه اندازی کنم. البته ایده از سال ۶۷ به وجود آمد و نهایتا یک سال بعد به ثبت رسید. آژانس عکس سفیر چگونه آغاز به کار کرد؟ ما به همراه چند نفر از دوستان که بیشتر عکاسان حوزههای خبری و اجتماعی بودند و برای آژانسهای خارج از کشور کار میکردند، یک سری جلسات و بحثهایی داشتیم که چگونگی فعالیت آژانس را بررسی میکردیم. واقعیت امر این است که ما نمیدانستیم جایگاه آژانس عکس درایران چیست. تعداد عکاسان ایرانی که با خبرگزاریهای خارجی کار میکردند به تعداد انگشتان یکدست بودند به تعداد انگشتان دست دیگر هم عکاسانی بودند که به طور آزاد برای خارج از کشور کار میکردند. این فکر به سبب این بود که انسجامیپیدا شود و ما بتوانیم بر اساس آن، تعدادی از عکاسان را کنار همدیگر جمع کنیم و یک سری پروژههای عکاسی انجام دهیم و برای فروش به خارج از کشور عرضه کنیم. قبل از این که مؤسسه سفیر بخشی از فعالیتهایش را به عنوان آژانس عکس شروع کند، هیچگونه آژانسی در ایران نبود. خیر. ما اولین آژانس عکس در ایران بودیم. آیا آن زمان آنقدر بازار خرید و فروش عکس ایران رونق داشت که آژانس بتواند سر پا بایستد؟ بله- آنها مبلغ خوبی برای عکسهای مورد نیازشان پرداخت میکردند. البته مشکلاتی وجود داشت. در آن زمان وزارت ارشاد خیلی سختگیری میکرد. بچههایی که با آژانسهای خارجی کار میکردند، مشکل تهیه کارت داشتند و دائم مورد بازخواست بودند که شما که هستید و چه هستید و عکسها را چطور میفرستید. من با مدیر کل مطبوعات داخلی صحبت کردم و گفتم میخواهیم چنین کاری بکنیم و اگر بچههای عکاس از این طریق بفروشند، شما هم خیالتان راحت است واین سوء تفاهمها...
فرهنگ خرید و فروش آثار عکاسی در کشور نهادینه شود
با رسول اولیاء زاده رئیس خانه عکاسان در زمینه وضعیت برگزاری نمایشگاهها و حراجهای آثار عکاسی در کشور به گفتگو نشستیم. وی معتقد است هنوز خرید آثار عکاسی جایگاهی مناسب در کشور ندارد و برای حل این مشکل باید فرهنگسازی لازم صورت گیرد. حراج آثاری عکاسی در ایران چگونه است؟ نمایشگاههای عکس برای فروش در ایران با استقبال خوبی برگزار میشود. متاسفانه پرداخت هزینه برای خرید آثار عکاسی برای مردم ما کمیغریب است، اما در خارج از کشور این اتفاق به خوبی مورد استقبال مردم قرار می گیرد. با توجه به این که تعریف درستی در زمینه خرید آثار عکاسی وجود ندارد، کمتر کسی حاضر خواهد شد تا مبلغی را برای خرید آثار عکاسی پرداخت کند. در هنر نقاشی چون مخاطب میداند این اثر تنها یک تابلو بوده و آن را خریداری میکند و به راحتی هزینه مورد نظر را پرداخت خواهد کرد. به همین دلیل باید برای آثار عکاسی ادیشن تعریف شود، یعنی عکاس تا چه اندازه میتواند از اثر خود چاپ کرده و به فروش رساند. معمولا بین ۲ تا ۵ ادیشن در نظر گرفته میشود و هرچقدر تعداد ادیشن ها افزایش پیدا کند قیمت آثار کاهش مییابد. این امر سبب میشود تا مخاطب و یا خریدار بداند که اثری را که خریداری کرده به چه تعداد و توسط چه کسانی خریداری شده است و اگرعکاس بیشتر از آن چه که اعلام کرده اثری را فروخته، میتوان به راحتی از آن شکایت کرده و حقوق خود را دنبال کند. اگر مواردی این چنین شفاف شود، گالریهای عکس میتوانند با فروش خوبی روبرو شوند. تعداد ادیشنها در واقع توافقی است که ما بین خریدار و عکاس ایجاد میشود و اگر عکسی تنها یک کپی داشته باشد ،باید قیمت بیشتری را پرداخت کند. جامعه هنری در ایران تا چه اندازه پتانسیل خرید و فروش آثار عکاسی را دارد؟ گروهی وجود دارند که به دنبال خریداری آثار هنری قابل توجه هستند که معمولا به آنها کلسیونردار میگویند. البته در کنار این افراد، موسسات و ارگانهای دولتی میتوانند در زمینه خرید آثار هنری وارد عرصه شده و بحث اقتصاد هنر را پویا و خلاق کنند. در این میان میتوان به بانکها، بیمارستانها، ادارات دولتی و هتلها اشاره کرد. نهادها و ارگانهای دولتی با خرید آثار هنری میتوانند نقش موثری در رونق اقتصاد هنر خواهند داشت. در همین راستا باید فرهنگ سازی لازم صورت گیرد. چگونه میتوان فرهنگ خرید و یا استقبال اقشار مختلف جامعه از آثار هنری را ایجاد کرد؟ رسانههامیتوانند در زمینه آشتی دادن جامعه با هنرمندان در زمینه خرید آثار بسیار موثر باشند. نهادهایی مانند خانه عکاسان و یا گالری های عکاسی نیز با برگزاری نمایشگاههای مختلف میتوانند تاثیر گذار باشند. با فروش آثار هنری هنرمندان میتوانند به نحوی...
پرونده یک موضوع: بازار عکس در ایران
«عکسم را کجا، چطور و به چه کسی بفروشم؟» این سوالی است که در ذهن بسیاری از عکاسان نقش بسته و به محض ملاقات با فردی که احساس میکنند در فروش عکس دستی دارد، بلافاصله از او میپرسند. به راستی چرا فروش عکس در ایران معنا و مفهومیندارد و دریافت پول در برابر تحویل عکس امری غریب به نظر میرسد؟ چرا به تناسب حضور عکاسان در شاخههای مختلف عکاسی هیچ مرکز و بنگاه و آژانس خرید و فروش عکس تاسیس نشده و آن تعداد معدودی که وارد این گود شدهاند، کسب و کارشان رونق نگرفته است؟ و چرا گالریها به جای آنکه نقش واقعی خود را ایفا کنند و در جایگاه بنگاهی اقتصادی ظاهر شوند، به محلی برای نمایش آثار تنزل یافتهاند. نمایشگاهی که نه تنها گرهای از مشکلات اقتصادی عکاسان نمیگشاید، بلکه هزینهای سنگین بر دوش آنها میگذارد. تعداد عکاسان حرفهای کشور در سالهای اول انقلاب به سختی به ۳۰ نفر میرسید اما امروز این تعداد به بیش از هزار نفر رسیده است (این آمار تا سه هزار نفر هم اعلام شده.) اما وضعیت بازار عکس پس از سی سال، همان است که بود. بدون شک ادامه حیات عکاسی ایران بدون نگاه اقتصادی، امری غیر ممکن است. برای یافتن پاسخ این پرسشها، پرونده فروش عکس را باز کردیم. از ابتدا برای تهیه فهرستی از اسامیمتخصصین آشنا به بازار و فروش عکس با مشکل مواجه شدیم و در برابر خیل عظیم عکاسان در شاخههای مختلف، به سختی توانستیم تعداد انگشت شماری از افراد خبره آشنا به عکاسی و بازار عکس ایران را پیدا کنیم. از این تعداد معدود هم، چند نفری مایل به گفتگو نبودند و تلاش ما برای راضی کردنشان بی فایده بود. در نهایت فرزادهاشمی، آناهیتا قباییان و بهمن جلالی تنها کسانی بودند که با استقبال از موضوع، برای گفتگو وقت گذاشتند. به همین جهت سایت عکاسی تلاش دارد با باز نگاه داشتن این پرونده ضمن دریافت نظر دیگر کارشناسان و مطلعین درباره بازار عکس و شیوه فروش از یک سو و انعکاس نظر عکاسان درباره مشکلات پیش رو برای فروش عکس به بررسی و تحلیل این موضوع بپردازد. منتظر نظرات شما هستیم. منبع:...
آشنایی با قرارداد فروش عکس امتیاز رایگان
اخیرا تعداد آژانسهای عکس با امتیاز رایگان (royalty free photography) افزایش یافته است چراکه پیشرفت روزافزون تکنولوژی و عکاسی دیجیتال، امکان استفاده از هزاران عکس را از طریق شبکههای اینترنت ایجاد کرده است. این تصاویر روزانه برای استفاده در طراحیها، تصویرسازیها، تبلیغات و حتی استفادههای شخصی به کار گرفته میشوند. اکنون با دسترسی آسان به تصویر، شیوه خرید و فروش عکس دچار تغییراتی شده است و روشهای قدیمیگران و پرهزینه به نظر میرسند. در عکاسی با امتیاز رایگان حقالتصویر به محض فروش عکس به عکاس پرداخت میشود و معمولا بر خلاف شیوهای قدیمی، خریدار مجاز است تا از عکس در چند نوبت استفاده کند در قراردادی که بین استفاده کننده و فروشنده عکس منعقد میشود، خریدار تعهد میدهد که از عکس سوء استفادههای غیراخلاقی نکند و هیچ گونه دستکاری به منظور تغییر معنایی بر روی عکس انجام ندهد. از آنجایی که حتی کپی یک عکس دیجیتالی از کیفیت بالایی برخوردار است، روشهایی جهت جلوگیری از استفادههای غیرقانونی اتخاذ میشود مانند برچسب زدن بر روی اصل عکس، ایجاد یک اثر پنهانی بر عکس که تنها با نرم افزارهای مخصوص قابل رویت است و در معرض نمایش گذاشتن تصاویر با کیفیت بسیار پایین مترجم: نفیسه مطلق (همشهری...
آشنایی با عکاسی آرشیوی
هدف عکاسی آرشیوی (Stock Photography) تهیه یک بانک عکس است تا با دسترسی آسان در اختیار فیلمسازان، ناشران، گرافیستها و سایرین قرار بگیرد. عکسهای آرشیوی معمولا از طریق اینترنت قابل ذخیره شدن هستند و در نتیجه در وقت و هزینه استفاده کننده صرفه جویی زیادی میشود چرا که دیگر نیازی به استخدام یک عکاس و پرداخت هزینه چاپ نخواهد بود. معمولا عکسهای آرشیوی بنا بر نیاز مخاطبان در بانکهای عکس دسته بندی میشوند و دسترسی به تصاویر در هر بانک متفاوت است. هر عکسی میتواند در مجموعه یک بانک عکس قرار بگیرد. از عکسهای خبری گرفته تا عکسهایی که موضوع خاصی را تصویرسازی میکنند. پرداخت عکس نیز بنا بر تعریف هر شرکت به صورت ماهانه و یا به تعداد خرید عکس خواهد بود. در بعضی مواقع تصاویر به صورت رایگان در اختیار مشتری قرار میگیرد و یا مخاطب تنها به رعایت نکاتی چون عدم دستکاری عکس و یا استفاده غیر مجاز محدود میشود مترجم: نفیسه مطلق (همشهری...