کنترل عمق میدان

انار

عمق میدان وضوح ، بنابر تعریف فاصله ای است از جلوی دوربین تا جایی که اشیاء و سوژه‌ها در آن فاصله واضح دیده می‌شوند.بعنوان مثال هنگام عکسبرداری پرتره ، عمق میدان را جهت برجسته تر شدن سوژه و محو نمودن پس زمینه ، کاهش داده و برعکس هنگام عکسبرداری مناظر عمق میدان را تا حداکثر افزایش می‌دهند .

سه عامل زیر در کنترل عمق میدان موثر می‌باشند :

اندازه دیافراگم : هرچه دیافراگم بسته تر باشد عمق میدان بیشتر و هرچه دیافراگم بازتر باشد عمق میدان کمتر میگردد .

فاصله دوربین تا سوژه : با افزایش فاصله دوربین تا سوژه ، عمق میدان افزایش یافته و با کاهش فاصله عمق میدان کاهش می‌یابد .

فاصله کانونی لنز : با افزایش فاصله کانونی ( تله ) عمق میدان کاهش یافته و با کاهش فاصله کانونی ( واید ) عمق میدان افزایش می‌یابد .

هر کدام از عوامل فوق به تنهایی بر عمق میدان تاثیر می‌گذارند اما تاثیر آن‌ها در ترکیب با یکدیگر بیشتر خواهد بود . بعنوان مثال می‌توانید کمترین عمق میدان را با لنزی زوم شده بر روی سوژه ای نزدیک با دیافراگم باز حاصل میگردد . بهمین ترتیب می‌توانید بیشترین عمق میدان را با لنزی واید و دیافراگمی‌بسته از سوژه ای در فاصله ای دور ، بدست آورید .

عمق میدان کم :

عمق میدان زیاد:

عمق میدان مناسب :

منبع: نورنگار

نویسنده: عکسبردار

انتشار این نوشته در

۲ دیدگاه

  1. با سلام از آموزشاتون نهایت استفاده را کردم خیلی عالی بود.

    پاسخ شما
  2. با سلام
    و در ادامه و در تائید و تکمیل عرایض شما باید اضافه کرد که هرچه سنسور دوربین بزرگ تر باشد کنترل بهتری بر روی عمق میدان خواهیم داشت .. بنابراین با دوربین‌های غیر DSLR مانند compact یا SLR Like نمی توان کنترل خوبی در عمق میدان داشت و در نتیجه لذتی از این خاصیت بزرگ لنزها نخواهید برد … یادتان باشد اگر به عکاسی علاقه دارید از همان ابتدا بروید سراغ DSLRها با که با هزینه ای از ۷۰۰ هزار تومان شروع می شود به بالا …
    با احترام
    کاویان امینی

    پاسخ شما

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.